Blokaden på KUA er forbi

AKTIVISME - Studentergruppen Et Andet Universitet har afsluttet sin blokade på KUA. Aktivisterne blev ikke fjernet, de gik selv.

»Blokaden er ikke tidsbegrænset, vi bliver til kravene er opfyldt – eller vi bliver fjernet.«

Sådan skrev studentergruppen Et andet universitet, før dens medlemmer onsdag den 19. november lukkede Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet.

De aktivistiske studerende stillede store krav: tidens to store uddannelsespolitiske reformer – om fremdrift og dimensionering – skulle trækkes tilbage, og så skulle viden og uddannelse gøres til universitetets højeste mål i stedet for erhvervsrelevans.

Fjernede sig selv

Hvad kravene angår, kan man konstatere, at i hvert fald fremdriftsreformen og dimensioneringsplanen findes endnu.

Og selv om politiet – tilkaldt af Det Humanistiske Fakultets ledelse – sendte et par mand ud for at føle blokadevagterne på tænderne, blev Et andet universitet heller ikke fjernet.

Alligevel pillede aktivisterne søndag eftermiddag deres blokadegrej ned og afsluttede aktionen.

Rasmus Madsen, medlem af Et andet universitets, har fortalt til Universitypost.dk, at blokaden er blevet indstillet ‘af strategiske årsager’.

Ifølge en pressemeddelelse er Et andet universitets medlemmer tilfredse:

»Vores aktion har vist at modstand er mulig og har styrket kampen imod erhvervsliggørelsen af universitetet. Vi synes det er problematisk, at Københavns Universitet har svaret med overdreven aggression i form af politi, trusler om udsmidning af studerende og lockout. De burde have støttet os i kampen, da ledelsen har interesse i et styrket, frit og demokratisk universitet,« skriver gruppens talsperson Karoline Wullum.

Et andet universitet skriver også, at aktionen har vundet nye medlemmer for Et andet universitets sag, og at en parallel blokade af rektoratet på Aarhus Universitet fortsætter.

Kritik fra medstuderende

På Københavns Universitet er blokaden på KUA blevet et studenterpolitisk stridspunkt, for ikke alle studerende tilslutter sig brugen af blokader og anden aktivisme for at nå uddannelsespolitiske mål.

I disse uger, hvor de studerende skal vælge deres repræsentanter til studienævn, akademiske råd og bestyrelse m.m. har Konservative Studerendes spidskandidat Svend Erik Garbus argumenteret for, at blokaden var antidemokratisk og arrangeret af repræsentanter for den yderste venstrefløj.

LÆS: Universitetet skal ikke være en kampplads for den yderste venstrefløj.

Og på Det Juridiske Fakultet har formand for Forenede Jurister og studerende Sebastian Lukas Bych kaldt blokaden for ‘udemokratisk’.

LÆS: Udemokratisk blokade tager de studerende som gidsler.

Senest har den sociologistuderende Martin Langdal Topf i et indlæg beskyldt Et andet universitets repræsentanter for at gøre deres medstuderende en bjørnetjeneste ved at gennemføre en dårligt gennemtænkt aktion på et ‘vilkårligt’ institut, der dårligt kan opfylde aktivisternes politiske krav og fx ændre Folketingets beslutninger.

LÆS: Et andet universitet – en rigtig bjørnetjeneste.

Et andet universitet får dog også åbenlys støtte til sin dagsorden – over 1.600 har tilmeldt sig gruppens Facebook-side.

chz@adm.ku.dk