Debat

Udemokratisk blokade tager de studerende som gidsler

AKTIVISME - Ser man bort fra de udemokratiske midler, som arrangørerne lægger op til, er idéen om at blokere på andres vegne i sig selv forkert, skriver Forenede Juristers formand, som reagerer på nyheden om, at gruppen 'Et andet universitet' indkalder til møde for at arrangere blokade på KU.

På onsdag d. 19. november starter gruppen ’Et Andet Universitet’ en blokade af tre institutter på KUA.

LÆS OGSÅ: Blokade i vente i protest mod reformer, KU-ledelse og studenterpolitikere.

Blokaden sker i sympati med de studerende. Men blokaden er dybt udemokratisk, og på Facebook-eventet kalder arrangørerne det selv sabotage og skriver, at de vil opretholde blokaden, indtil Fremdriftsreformen bliver trukket tilbage.

Den anden mulighed er, at de bliver fjernet af politiet. Det er de ifølge Facebook-eventet også klar til. Blokaden ligner altså ikke ligefrem et fredeligt og uskyldigt projekt.

Ser man bort fra de udemokratiske midler, som arrangørerne lægger op til, er idéen om at blokere på andres vegne i sig selv forkert. Jeg er sikker på, at arrangørerne har de bedste intentioner om at hjælpe de studerende. Men de selvsamme studerende som de prøver at hjælpe, bliver gidsler i en mindre gruppe studerendes politiske kamp imod regeringens reformer.

Blokaden sker nemlig i ’solidaritet’ med de studerende på uddannelsen. Det er altså ikke de studerende på de snart blokerede uddannelser, der står bag, men studerende fra andre uddannelser, der på grund af deres politiske holdninger, synes det er synd for de studerende.

Som jurastuderende ville jeg synes, det ville være meget intimiderende, hvis en geologistuderende kom ind og blokerede min undervisning. Det må være op til de studerende på det enkelte studie, om de vil nedlægge undervisningen.

De studerende på de uddannelser, som bliver blokeret, har altså ikke selv bestemt, at deres undervisning nu skal forhindres, fordi det administrative personale skal blokeres. De har ikke bedt om hjælp fra ’Et Andet Universitet’, som handler helt på egen regning. Og alligevel er det de studerende der betaler. Og det ser ud til at blive en dyr omgang, for blokaden har som bekendt ikke tænkt sig at stoppe, før den bliver fjernet.

Men det ender nok som det plejer med sådanne aktioner. Den krigeriske og revolutionerende tilgang stjæler et par overskrifter, for så at blive nedskrevet i glemmebogen. Hvis blokaden ikke går i glemmebogen, vil den blive husket som et selvmål, fordi ’Et Andet Universitet’ i kampens hede behandler medspillere som modspillere.

I stedet for blokade på kant med loven, skal vi skabe resultater på baggrund af dialog og forhandlinger med Universitetet. Sammen står vi stærkest, og sammen skaber vi det bedste universitet.

uni-avis@adm.ku.dk