Tid, men ikke penge, til iværksættere

FORSLAG - De Radikales forslag om en deltidskandidatuddannelse kan give iværksættende studerende mere tid, men ingen SU. Universiteterne skal dog ikke bøde for de forlængede studier.

Den radikale uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen foreslår nu, at man giver kandidatstuderende mulighed for at læse på deltid, hvis de kan finde et studierelevant deltidsarbejde ved siden af.

Baggrunden for forslaget er, at kvalitetsudvalget har ønsket større kontakt med erhvervslivet i løbet af uddannelsen – og ifølge ministeren er forslaget ikke en reaktion på kritikken af fremdriftsreformen.

»Jeg har lyttet til kritikpunkterne, og det her forslag vil faktisk også imødekomme nogle af dem – f.eks. ved at iværksættere får flere muligheder. Men forslaget er sådan set udsprunget meget tidligere. Det er en del af hele diskussionen om kvalitet og relevans; hvordan vi sikrer, at universitetsstuderende ikke kommer for langt væk fra det arbejdsmarked, de skal ud på bagefter,« siger hun.

Universiteterne straffes ikke

Universiteterne er blevet sat en milliardstor bøde i vente for studerende, der ikke gennemfører studiet på normeret tid. Men dette forslag vil ifølge ministeren ikke straffe universiteterne, selvom de studerende i realiteten bliver fire år om at gennemføre en kandidat, der normalt tager to år.

»Det er klart, at vi skal have ændret universitetsloven, så der bliver taget hensyn til det her. Det bliver selvfølgelig ikke sådan, at hvis man kan tager en deltidskandidat, så bliver det indregnet i ens studietid,« siger Sofie Carsten Nielsen.

Hun vil faktisk gerne parkere snakken om fremdrift her, for det er ikke det, forslaget drejer sig om.

»Det handler om, hvordan vi sikrer, at vi får nogle kandidater, der kan komme ud i job og bruge deres kompetencer mere direkte. For nogle fagligheder vil det give rigtig god mening at have et deltidsarbejde samtidig, så man relaterer sin kandidatuddannelse og sit speciale til det, man gerne vil arbejde med efterfølgende. Det vil også give nogle gode muligheder for iværksættere, og dem er jeg rigtig optaget af, at vi får nogle flere af.«

Iværksættere må selv tjene nok

Iværksættere skal dog selv tjene nok til at få det til at løbe rundt, for der følger ingen SU med, hvis man arbejder deltid, mens man læser på kandidaten.

Men som iværksætter kan det jo godt være, at der ikke går vildt mange penge ind på kontoen hver måned. Vil der komme en løsning på det?

»Man må selv finde finansiering til de ting. Og det skal vi da sætte os ned og se på. Men nej, hvis man er fuldtidsstuderende, skal man være fuldtidsstuderende, og ellers er det fordi, man har beskæftigelse på den ene eller anden måde og kan forsørge sig selv derigennem,« siger Sofie Carsten Nielsen.

lene.munk-petersen@adm.ku.dk.