Radikale vil nu også ændre i fremdriftsreformen

VALG - Sofie Carsten Nielsen har hidtil afvist at røre ved fremdriftsreformen, før den er fuldt implementeret, men nu løsner De Radikale op.

Kritikken er haglet ned over fremdriftsreformen i valgkampen. Hidtil har uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen afvist at ændre i reformen, før den var fuldt implementeret, og man havde haft tid til at se den virke.

Men mandag aften åbnede De Radikales formand Morten Østergaard i Aftenshowet på DR1 for ændringer. Han blev i Aftenshowet konfronteret af de studerende Heiða og Marie, som er iværksættere og har opfundet en bæredygtig skraldespand.

»I dag står vi til at blive smidt ud af vores studier på grund af fremdriftsreformen. Den tillader nemlig ikke, at vi har nogen fleksibilitet i vores studier til at drive det her, samtidig med at vi er studerende,« sagde de blandt andet til Morten Østergaard, som selv var minister på området, da reformen blev vedtaget.

Man skal kunne studere på deltid

»Jeg vil gerne sige til Heiða og Marie, som jeg også har hørt om før, at jeg synes, det er vigtigt, vi har iværksættere på vores uddannelser. Derfor synes jeg også, vi må have en dialog med universiteterne om, hvordan vi sikrer det, for der er jo mulighed for at give orlov, hvis man vil det,« begyndte Morten Østergaard sit svar, inden han åbnede døren på klem for ændringer i reformen:

»Vi vil gerne lave muligheder for, at man kan være studerende på deltid, hvis man driver virksomhed ved siden af – ikke på SU, men hvis de har en virksomhed og tjener nogle penge, er det nok heller ikke så attraktivt,« sagde han.

Tirsdag morgen fortalte Sofie Carsten Nielsen både i DR’s P1 om De Radikales forslag om, at universitetsstuderende skal kunne tage deres kandidatuddannelse på deltid, mens de passer et job ved siden af studiet.

Her spurgte P1-vært Jan Falkentoft:

»Men i fremriftsreformen var der jo en ambition om, at man skulle forkorte studietiden, og det her forlænger jo studietiden?«, hvortil Sofie Carsten Nielsen svarede:

»Ja, for nogen. Men samtidig er de jo i arbejde allerede efter bacheloren og så i deltidsarbejde. Så det er rigtig, det er, kan man sige, en lille opblødning. Det vil også være muligt for iværksættere – det er jeg rigtig optaget af – at kunne drive egen virksomhed ved siden af. Det er klart, at det skal være relevant arbejde. Det skal være noget, der relaterer sig til studiet og giver mening i forhold til det.«

»Du har tidligere sagt, at man skulle lade reformen blive fuldt implementeret, inden man tog stilling til, om der var noget, der skulle laves om. Hvad er det præcis, der har fået dig til at ændre tanker?« spurte Jan Falkentoft.

»Det mener jeg sådan set stadig i den forstand, at hvis man er fuldtidsstuderende, så skal man være det og følge de ting,” sagde Sofie Carsten Nielsen.

Forslaget kommer midt i en valgkamp, hvor fremdriftsreformen allerede fra første partilederrunde blev et tema. Over hele linjen af partier har der været kritik af reformen – Venstre har under valgkampen lagt op til, at store dele af reformen skal trækkes tilbage – og nu stemmer selv De Radikale i koret, der ønsker ændringer.

På Uniavisen.dk har vi i en afstemning spurgt, hvor meget stor betydning partiernes uddannelsespolitik har for, hvor I sætter jeres kryds – indtil videre har 70 procent svaret, at den har stor eller meget stor betydning.

lene.munk-petersen@adm.ku.dk