Fremdriftsreform udsat – langt fra udslettet

POLITIK – Fremdriftsreformen er blevet udskudt et år, sådan at dens tiltag først vil gælde nuværende studerende fra 2015. Men reformens store linjer ligger stadig fast, og den vil blive gennemført, siger uddannelsesminister Morten Østergaard.

Efter tre dages forhandlinger er partierne bag studiefremdriftsreformen blevet enige om at udskyde implementeringen af reformen et år.

Det betyder, at dens tiltag – som eksempelvis øgede aktivitetskrav – først vil gælde universiteternes nuværende studerende fra 2015. For studerende der begynder på en uddannelse, vil reformen imidlertid træde i kraft allerede fra studieåret 2014/15.

Tidlig julegave til KU

Forligskredsen – alle Folketingets partier på nær Liberal Alliance og Enhedslisten – har således imødekommet det ønske om overgangsordning, som Københavns Universitet og landets øvrige universiteter formulerede i deres høringssvar til reformen.

»Hele processen omkring studiefremdriftsreformen er yderst forceret, og manglen på overgangsordninger medfører en overhængende risiko for, at det rent praktisk ikke vil kunne lade sig gøre at nå at implementere de nye tiltag,« skrev KU-ledelsen i deres høringssvar.

LÆS OGSÅ: Presset KU: Udsæt fremdriftsreform

Denne bekymring har Folketinget med udskydelsen nu umiddelbart taget til efterretning.

»Det kræver en større omstilling at indfase den her overgangsperiode, og derfor har vi valgt at implementere reformen i to faser – uden at det i øvrigt ændrer reformens indhold eller mål,« siger uddannelsesminister Morten Østergaard (R) til dagbladet Politiken.

Decemberkold skulder til de studerende

Ministerens udmelding er et vink med en vognstang i retning af de studerende, hvis massive protester og kravet om ’udslettelse, ikke uddsættelse’ har præget debatten.

Formand for Danske Studerendes Fællesråd Jacob Ruggaard har tidligere til Uniavisen beskrevet sin oplevelse af, at protesterne har åbnet et »parlamentarisk rum,« underforstået, at muligheden for helt at tilbagerulle reformen var eksistererende.

LÆS OGSÅ: Alternativt udvalgsmøde oplyste Christiansborg

Den opfattelse afviser Morten Østergaard blankt:

»De studerendes demonstrationer har som sådan ikke rykket noget. Hvis formålet med protesterne var at droppe en politisk aftale, som nu er omsat til lov, så er det ikke lykkedes«, udtalte han efter forligskredsens forhandlinger til Politiken.

»Tværtimod. Vi har aldrig været i tvivl om, at fremdriftsreformen skal bestå. Jeg står helt ved kravet om at studerende skal læse på fuld tid. De store streger i forhandlingen ligger fast og har ikke været genforhandlet i dag,« siger han.

Nicklas.Lund@adm.ku.dk