Top-10 over 2013: Midterfeltet

RANGLISTE - Uniavisen forsætter gennemgangen af årets mest skete KU-begivenheder. Pladserne 6-4 udgøres af kollektive boligdrømme, store ministertestikler og årets vigtigste erindringsværk. Et stærkt, stærkt midterfelt.

6: Boliger mangler vildt meget, men der er lys bag skyen

Det er ikke kun ved juletid, der er traditioner. Det er der også ved studiestart, hvor en kær gammel ven er artikler om manglen på nogenlunde billige studieboliger i København

Men tider skal jo henrulle, og i løbet af 2013 blev det nødvendigt at skrive helt andre artikler. For Københavns bystyre er efter flere års politisk massage fra studentermiljøet blevet ungdomsboliglystent og ønsker nu at opføre studenterhybler her, der og alle vegne. Uniavisen said it: nu elsker alle ungdomsboliger!

5: Bastant ministerdisning af studerende udtrykte mod

Uddannelsesminister Morten Østergaard har både store kinder og store nosser.

Det kan godt være, at det er ufølsomt, når han siger »De studerendes demonstrationer har som sådan ikke rykket noget. Hvis formålet med protesterne var at droppe en politisk aftale, som nu er omsat til lov, så er det ikke lykkedes.«

Og det kan godt være, det endda er slet og ret patroniserende, når han udtaler: »Demonstrationen så da flot og festlig ud, og det er en del af demokratiet. Men de meget kategoriske protester gør ikke det store indtryk.«

Men Uniavisen anerkender, at det er rart med en minister, der siger, hvad han synes – også foran foran 7.000 hoppende studerende, der ser bistre ud.

Morten Østergaard lettede sig endda frivilligt fra taburetten og satte røven i debatklaskehøjde på KU ikke bare én men to gange i løbet af 2013.

4: Bestyrelsesmedlem skrev essay om at Helge Sander er dum

Det er ikke sikkert, at ret mange ved, at professor og sprogforsker m.v. Jørn Lund i 2013 fik udgivet en bog, der hed ‘Sket’, men det skete altså.

Det spektakulære ved udgivelsen – som er tredje bind i Lunds samling af essays om sine erindringer – er, at det muligvis er første gang, at en insider deler sine erfaringer fra bestyrelsen for KU i offentligheden.

For eksempel erindrer Jørn Lund, hvor rædsom en minister venstremanden Helge Sander i otte år var, og hvor stort et jantemenneske, Anders Fogh Rasmussen var, fordi han udsatte universiteterne for Sander. Jørn Lund skriver også om, hvordan bestyrelsen håndterede Penkowa-sagen og spørgsmålet om, hvorvidt rektor skulle beholde sit job oven på al balladen, citat:

»På det afgørende møde viste det sig, at ingen i bestyrelsen, interne som eksterne, studerende, tap’er og videnskabelige medarbejdere fandt basis for en afskedigelse af rektor. Vi var hver for sig nået frem til dette resultat; personlig ville jeg ikke have tøvet med at foreslå en afskedigelse, hvis materialet rimeliggjorde det. Men vi havde været en dårlig universitetsbestyrelse, hvis vi havde ladet vores holdning diktere af dele af pressens uophørlige interesse for sagen.«

Total enighed, personlig stillingtagen hver især, siger Jørn Lund. Det er faktisk news.

SE ANDEN- OG TREDJEPLADSEN: Das dynamische Duo og smølfekandidaterne