Videnskab

KU kan tabe 24 millioner på udgravninger i Qatar

ØKONOMI - KU's storstilede arkæologiske samarbejde med Qatar er sandet til. Eventyret kan koste det i forvejen hårdt prøvede Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier dyrt.

Forskere fra Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, ToRS, har siden 2009 samarbejdet med Qatar om udgravningen af den tilsandede perlefisker- og handelsby Al Zubarah i Qatar. Aftalen var, at det stenrige emirat i alt ville betale Københavns Universitet mere end 200 millioner kroner for arbejdet, der skulle beskæftige 20 forskere frem til 2019.

I dag er udgravningerne standset, og de danske forskere er rejst hjem, da Qatar Museum Authority gennem længere tid ikke har udbetalt nogen penge til de danske arkæologer. Derfor har ToRS valgt i første omgang at anføre et minus på 24 millioner kroner på regnskabet for 2015 i form af en hensættelse. Det skriver Jyllands-Posten den 5. februar (artikel kræver abonnement).

Dekan Ulf Hedetoft fra Det Humanistiske Fakultet bekræfter over for Jyllands-Posten, at Qatar i en længere periode ikke som aftalt har finansieret udgifter og lønninger til de danske arkæologer.

Det skulle ikke koste KU en krone

Al Zubarah-samarbejdet skulle være det største humanistiske forskningsprojekt finansieret af eksterne midler på KU nogensinde. Det var da også en stolt institutleder, der til en stor artikel i Uniavisen i november 2014 udtalte:

»Projektet er med til at gøre universitetet bedre, større, og mere kendt i den arabiske verden, og så koster det os ikke en krone.«

I disse dage nedlægger KU-ledelsen 500 stillinger. Og 13 uddannelser på netop Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier optager ingen nye studerende i år, fordi regeringens besparelser betyder, at instituttet ikke kan finde finansiering til sine mindste sprog- og kulturfag.

Da Uniavisen talte med institutleder på ToRS Ingolf Thuesen om Al Zubarah i 2014, tilføjede han:

»Det kan godt være, at vi ikke uddanner mange kandidater på de små fag, men Al Zubarah viser, at vi producerer forskningsprojekter i verdensklasse, der skaffer mange penge hjem til Danmark. Jeg har svært ved at se fornuften i at nedlægge et af de mest indtægtsgivende fag på KU.«

Verdens kulturarv

Ingolf Thuesen skriver i en mail til Jyllands-Posten:

»Betalinger fra Qatar har altid fulgt deres egne veje. Min erfaring gennem seks år er, at vi altid har modtaget betaling, men at de tilsyneladende følger et lidt andet kalendersystem end vores eget.«

Ellers har institutlederen ikke ønsket at kommentere sagen.

Aktiviteterne i Qatar ligger stille, og Ulf Hedetoft siger til Jyllands-Posten, at fakultetet må trække sig helt ud af projektet, hvis pengene ikke falder. Han har dog ikke helt opgivet håbet.

Se vores billedgalleri fra Al Zubarah på University Post

Hvorfor Qatar, en af verdens rigeste stater, har stoppet for pengeflowet til Københavns Universitet, er der ingen, der ved. Ifølge Financial Times har de faldende olieindtægter dog medført, at Qatar Museum Authority har reduceret det totale antal af ansatte fra 1.200 til mindre end 800.

Al Zubarah har siden 2013 været på UNESCOs liste over verdens kulturarv. Og satsningen på udgravningen ville helt sikkert gavne turismeindustrien i Qatar, emiratet, der før eller siden løber tør for olie.

uni-avis@adm.ku.dk