Universitetsdirektøren: Undgå konfrontationer med blokade-studerende

STUDENTERPROTEST – Jørgen Honoré opfordrer de ansatte til ikke at forsøge at bryde den annoncerede blokade af rektorgangen. Nogle ansatte må måske arbejde hjemmefra.

Protestgruppen Et andet universitet har annonceret, at den vil blokere rektorgangen i Nørregade fra torsdag den 16. april.

LÆS: Protestgruppe vil besætte rektors kontor

Det får nu universitetsdirektør Jørgen Honoré til at melde ud på KUnet, »at ansatte ikke skal forsøge at bryde blokaden, og at man undgår al form for konfrontation med de studerende.«

Arbejdet berøres

Det fremgår også, at de ansatte i universitetsfirkanten må forvente at arbejdet i et eller andet omfang bliver berørt, særligt hvis man arbejder i Kommunitetsbygningen, der ligger langs Nørregade.

»Erfaringerne fra tidligere demonstrationer viser, at vi kan opnå en vis form for enighed med demonstranterne om, hvilke lokaler vi kan bruge og hvordan,« skriver Jørgen Honoré på KUnet.

Da både rektor Ralf Hemmingsen og prorektor Lykke Friis er bortrejst torsdag, vil universitetsdirektøren selv sammen med prorektor Thomas Bjørnholm møde de studerende, hvis de er interesserede.

Ansatte må måske blive hjemme

Universitetsfirkantens bygninger Museumshuset og Magasinbygningen bliver næppe berørt, men hver vicedirektør melder ud i de enkelte afdelinger, hvordan medarbejderne skal forholde sig.

Der bliver adgang til nogle midlertidige arbejdslokaler, hvis det er nødvendigt, og det er også muligt, at nogle ansatte i Fællesadministrationen må arbejde hjemmefra.

KU’s betjente vil eventuelt sammen med ekstra vagter passe på bygningerne i firkanten, hvis blokaden ser ud til at trække ud over flere døgn, står der på KUnet.

clba@adm.ku.dk