Protestgruppe vil besætte rektors kontor

BLOKADE – Rektor Ralf Hemmingsen må sandsynligvis finde et andet sted at arbejde den kommende tid, da gruppen Et andet universitet planlægger at besætte hans kontor i en aktion koordineret med RUC og Aarhus.

LÆS: Studerende blokerer rektorgangen én dag før annonceret. Følg blokaden her

Protestgruppen Et andet universitet slår nu til igen.

De studerende besatte i november sidste år administrationsgangen på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på KUA.

Denne gang er målet Rektorgangen i Nørregade 10, som de på et møde tirsdag aften besluttede at blokere.

»Erhvervslivets styring af universiteterne er ikke legitim magtudøvelse. Med aktionen ønsker vi at overtage magten på universiteterne,« siger talsmand Magnus Esmark, der læser jura på KU, om aktionen der ifølge opslag hængt op på campus starter torsdag den 16. april.

Opbakning på møde

Cirka 20 var mødt op tirsdag for at afklare, om opbakningen er tilstrækkelig til at lave en vagtplan for de kommende dage, for at planlægge aktiviteter at fordrive ventetiden med og udforme et fagligt og politisk program for blokaden.

De aktionerende forventer, at støtten vil vokse, når aktionen først er i gang, så de planlægger at fortsætte på ubestemt tid, eller til de får deres krav indfriet.

Ifølge Magnus Esmark handler protesten ikke kun om utilfredshed med fremdriftsreformen og dimensioneringsplanen.

Erhvervslivets universitet

Et andet universitet mener, at en lang række reformer de sidste ti-femten år har omdannet universitetet til en fabrik, der skal køre de studerende hurtigt igennem studierne, så de kan komme ud og skabe profit til det private erhvervsliv.

»Vi ønsker at rulle forringelserne tilbage, og så skal universiteterne producere fri viden, som er til glæde for fællesskabet, og som ikke styres af erhvervslivet. Vi vil også skabe et ægte demokrati for de studerende og ansatte på universiteterne, så erhvervsfolkene skal ud af universitetsbestyrelserne,« siger Magnus Esmark.

Universitetet skal i stedet omdannes til et sted, hvor faglige diskussioner kan udfolde sig i et frit og demokratisk forum, hvor diskursen og emnet ikke er dikteret af erhvervslivets interesser, mener Et andet universitet.

Villige administratorer

Magnus Esmark erkender, at KU’s rektor, Ralf Hemmingsen, har talt mod konsekvenserne af fremdriftsreformen og dimensioneringsplanerne i medierne.

Han mener alligevel, at det er rimeligt, at det går ud over rektor, selv om reformerne er besluttet på Christiansborg.

»I realiteten har universiteternes ledelser været villige administratorer af systemet. De har aldrig for alvor sat hælene i og nægtet at implementere forringelserne,« siger han.

Et andet universitet planlægger at starte tilsvarende aktioner på Aarhus Universitet og Roskilde Universitet samtidig.

clba@adm.ku.dk