Dekanens svar til Pernille Birch

ADMINISTRATION - Svar til økonomistuderende Pernille Birch, som skriver om sine frustrerende oplevelser med holdtilmelding og It-support.

Kære Pernille

Det er frustrerende, når man står med et praktisk problem og ikke kan finde den rette hjælp. KU er et stort sted med mange mennesker og systemer, og oplevelsen af at fare vild i, hvem der kan hjælpe med hvad, kender vi alle.

Der er heller ingen tvivl om, at hverken mennesker eller systemer er uden fejl, og at vi hele tiden skal arbejde på at blive bedre, men medarbejderne på KU og Det Samfundsvidenskabelige Fakultet er engagerede og dygtige, og arbejder hele tiden på at få alting til at spille sammen, så vi kan tilbyde de studerende den bedst mulige uddannelse. Derfor vil vi også meget gerne høre om de problemer, som studerende og andre oplever.

Vi er opmærksomme på det problem med holdtilmelding, som du nævner. Der kan ske det, at en studerende tilmelder sig på korrekt vis i vores studieadministrative system, Stads, uden at tilmeldingerne kan ses i Absalon. Det skyldes, at Stads og Absalon er er to kæmpestore systemer, og det er svært at få dem til at ‘tale sammen’. Men vores it-medarbejdere arbejder på, at få skabt bedre dialog mellem systemerne.

Til gengæld er det nyt for os, at der skulle være problemer med at blive meldt til ønskede hold, og du er meget velkommen til at henvende dig til studievejledningen på Økonomisk Institut, så vi kan undersøge de konkrete problemer du har oplevet nærmere.

Ny app kan hjælpe

KU et stort sted, og det kan være svært at finde vej i både systemer og bygninger. Du skriver, at du ringede til administrationen, fordi intranettet var brudt sammen, men mens studieadministrationen på dit eget institut godt kan hjælpe med holdtilmeldinger, så har de ikke noget med driften af it-systemerne at gøre. Det er KU’s Koncern-it, som kan hjælpe her, og dem kan man ringe til på telefon 32 32 27 00. Her er medarbejdere, som både kan hjælpe KU’s studerende og de ansatte.

Det kan være svært at finde rundt i universitetets bygninger, også på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet her på City Campus /CSS som har mange kringelkroge.

Vi har udviklet en app, UCPHmaps, som netop skal hjælpe med at finde vej. I app’en kan man søge på ‘it-vejledningen’, og så kommer der en prik på kortet, der viser, hvor man kan gå hen og få it-support, men vi har nok brug for at gøre mere for at sikre, at alle vores studerende kender den.

uni-avis@adm.ku.dk