Debat

Gør KU bedre, gør noget ved bureaukratiet!

DEBATINDLÆG - »Jeg er så tit i karambolage med den enorme administration, der alligevel ikke evner at løfte meget simple opgaver« skriver en økonomistuderende i dette indlæg.

Københavns Universitet er ikke presset på økonomien, det er presset på økonomisk og faglig realitetssans. Jeg er så tit i karambolage med den enorme administration, der alligevel ikke evner at løfte meget simple opgaver. Jeg vil starte med at remse lidt op af mine gode minder:

Jeg kan nævne dengang jeg ringede til administrationen fordi intranettet var brudt sammen, ikke en sjælden begivenhed, og jeg manglede noget vigtig information. Jeg talte i telefon med ikke mindre end fem(!) personer, hvis enslydende svar: vi er slet ikke til for at hjælpe de studerende!.

Undskyld, hvis man ikke er ansat på et universitet for at hjælpe brugerne af universitetet, hvorfor er man der så?

»Jeg nægter at tro på, at man ikke kan lave velfungerende fagtilmelding, et ordentligt intranet og skabe en ordentlig struktur på arbejdspladsen«

Der var også dengang jeg ikke var blevet tilmeldt et eneste fag, på trods af at jeg havde kvitteringer på tilmelding for det hele. For ikke at nævne alle de semestre, hvor jeg ikke er kommet på mit eget stamhold, selv om jeg ikke har ønsket andet. Hvilket igen er tilfældet dette semester i øvrigt.

Eller dengang jeg skulle finde it-vejledningen og besøgte syv kontorer, før de kunne fortælle mig, hvor det lå. Der var jeg nok i kontakt med tyve medarbejdere på Center for Sundhed og Samfund.

Jeg ved, at min historie ikke er enestående, da flere af mine studerende venner fra alle fakulteter mødes af alt fra flabede mails fra faglige vejledere til utilgængelig information og manglende tilmeldinger til fag, når de er i kontakt med KU. Det er en integreret del af at være studerende her, åbenbart.

Samtidig kan jeg så høre, at mine medstuderende ude fra KUA skriger på flere undervisningstimer, mere faglighed og kontakt med kompetente undervisere. De mødes af argumentation om, at det er dyrt og besværligt, at man er presset på pengepungen etc.

»Det kan ikke passe, at Københavns Universitet – Danmarks største og bedste universitet – skal fungere som en varmestue for uduelige administrationsmedarbejdere«

Hvis KU ikke kan spare en krone – hvilket jeg er overbevist om, at universitetet kan – så kan man vel i det mindste rykke nogle kroner fra de steder, hvor midlerne bliver brugt utrolig irrationelt og ineffektivt til et sted, hvor det ville give gevinst for de studerende. Jeg nægter at tro på, at man ikke kan lave velfungerende fagtilmelding, et ordentligt intranet og skabe en ordentlig struktur på arbejdspladsen.

Jeg tror heller ikke på, at man har brug for flere ansatte per studerende for at gøre det. Jeg tror faktisk, at de mange administrative medarbejdere er med til at udgøre en ekstra byrde, der forhindrer effektivitet.

Det kan ikke passe, at Københavns Universitet – Danmarks største og bedste universitet – skal fungere som en varmestue for uduelige administrationsmedarbejdere og samtidig generere uoverskueligt bureaukrati og frustration hos brugerne. Man får ikke en høj kvalitet af faglighed, hvis det er sådan man styre en læringsinstitution.

uni-avis@adm.ku.dk