Prorektor åbner Jurahus i Fiolstræde

JURA - Nye lokaler i Fiolstræde skal give Juras studiemiljø et løft. Nu er det op til de studerende selv at bestemme, hvordan de 500 kvadratmeter i det nye Jurahus skal bruges.

De jurastuderende får mere plads. Mandag formiddag kunne prorektor for uddannelse Lykke Friis således overdrage lokalerne på Fiolstræde 10 til Det Juridiske Fakultet ved en ceremoni foran bygningens hovedindgang.

Fra toppen af en ølkasse (jf universitetets nye kommunikationsstrategi) talte Lykke Friis til en lille forsamling, der var mødt op for at overvære ceremonien, og slog dørene op for 500 kvadratmeter, der skal bruges til at understøtte studiemiljøet på Jura.

Herefter kunne en gruppe jurastuderende afsløre et nyt skilt over indgangen til bygningen, der førhen husede Studenterrådet, men fremover skal hedde Fiol-Jurahus 3.

Endnu er der ingen der ved, hvad lokalerne skal bruges til. Det skal de studerende selv bestemme.

»Det her er de studerendes hus. Og jeg glæder mig over, at det er de studerende selv, der nu skal bestemme, hvordan det skal bruges, i stedet for, at det bliver besluttet oppefra,« sagde Lykke Friis.

En tiltrængt forbedring

De nye lokaler er tænkt som en saltvandsindsprøjtning til studiemiljøet på Jura, der længe har været under kritik. For nylig kunne en undersøgelse af de studerendes trivsel på Københavns Universitet vise, at utilfredsheden med de fysiske rammer på studiet var markant større på Jura end på de andre fakulteter.

Lykke Friis erkendte da også, at det var på høje tide, at der blev stillet mere plads til rådighed for de jurastuderende:

»Der er ingen tvivl om, at det har været hårdt tiltrængt. Det viser, vores tilfredshedsundersøgelse jo også helt klart. Nu har de studerende fået et nyt samlingssted i byen, og så er det bare at springe ud i det.«

Undersøgelsen, der er foretaget af Rambøll for Københavns Universitet, viste samtidig, at de jurastuderende er dem, der bruger mindst tid på campus.

Studerende bestemmer fremtiden

I den kommende tid skal det besluttes, om Fiol-Jurahus 3 skal bruges til læsepladser, studiecafé eller noget helt tredje. Alle Juras studenterorganisationer skal inddrages i arbejdet med at finde ud af, hvordan lokalerne bedst gavner studiemiljøet.

Den 24. februar mødes studenterorganisationerne i dekanens studenterforum og samler op på alle forslagene. Derefter skal lokalerne indrettes, inden der senere på året vil blive afholdt en større indvielse.

uni-avis@adm.ku.dk