Midnatsdrama: Neglebideri og nervøse mavefornemmelser hos Therese

OPTAG - Uniavisen sad med ved computeren hos Therese, der håbefuldt krydsede fingre for at komme ind på drømmeuddannelsen økonomi, da optaget på KU blev offentliggjort.

Det første og eneste, der fyldte Therese Sandbergs hoved onsdag morgen, var tanken om at blive optaget på drømmeuddannelsen; økonomi på Københavns Universitet. Med den kom nervøsiteten og de bange anelser. Hvor skråsikker kunne hun tillade sig at være, selvom gennemsnittet ligger langt over adgangskvotienten fra sidste år? Er ansøgningen måske gået tabt i det elektroniske optagelsesunivers?

I statistikken er Therese blot én ud af 730 unge, der har søgt økonomi på KU. Men for hende selv er aftenens afgørelse kulminationen på et årelangt ønske om at læse polit.

Nej tak til sabbat

»Et sabbatår virker som det værste lige nu! Hele sommeren har jeg glædet mig til at få svar, og alle jeg kender ved, at jeg har søgt ind på økonomi. Jeg ved jo, at mit snit burde være godt nok til at komme ind, men alligevel er der en masse spørgsmål og nervøsitet. Så jeg venter med at slappe af, til jeg har fået bekræftet optagelsen,« siger hun.

Selvom Therese Sandberg først afsluttede gymnasiet for få måneder siden, har hun i årevis følt sig sikker på, at økonomistudiet var det rigtige for hende.

»Da jeg loggede på MitKU stod der, at jeg ikke opfyldte de specifikke adgangskrav for at blive optaget på økonomi. Og det var altså på dagen for ansøgningsfristen«

»Blandingen af det samfundsvidenskabelige og naturvidenskabelige virker som noget for mig. Jeg har altid været samfundsinteresseret, mens jeg i gymnasiet var glad for det konkrete og specifikke i matematik, fysik og biologi.«

Derfor knoklede hun på i gymnasiet og tog naturvidenskabelige ekstrafag, så tiden efter gymnasiet kunne bruges på at komme i gang med næste stadie af uddannelseslivet.

Panik før lukketid

Umiddelbart virker Therese Sandbergs optagelse og tankerne derom som ren formalia. Faren, der er økonom, samt flere bekendte på studiet har rådgivet og vejledt Therese. Og med økonomi på KU som første og eneste prioritet må hendes målrettethed virke overvældende på de unge, der bruger årevis på at vælge uddannelse.

Men på trods af stålfast vilje og klare ambitioner oplevede Therese flere angstprovokerende og hjertebankende øjeblikke i ansøgningsprocessen.

»I første omgang havde optagelse.dk ikke fået registreret mit eksamensbevis fra gymnasiet. Det fik virkelig pulsen til at stige, og så måtte jeg ringe til både gymnasium og optagelse.dk og få bekræftet, at jeg var egnet til at søge ind,« fortæller hun.

Efter at have klaret den første hurdle løb Therese igen ind i nye udfordringer. Nu lå problemet hos KU og blevet opdaget den 5.juli – selve dagen for ansøgningsfristen.

»Da jeg loggede på MitKU stod der, at jeg ikke opfyldte de specifikke adgangskrav for at blive optaget på økonomi. Og det var altså på dagen for ansøgningsfristen! Jeg sendte mails ud til alle fra Vejledning & Optagelse, da telefonkøen på dagen var for lang. Til sidst fik jeg besked om, at alt så fint ud i deres system. Men jeg blev godt nok paranoid efter den oplevelse.«

»Hvad i al verden er ECTS-point?«

På trods af ansøgningspanik er der midt i al nervøsiteten og optagelsesnedtællingen også ros at finde til Københavns Universitet. Therese benyttede sig nemlig af Det Samfundsvidenskabelige Fakultets tilbud om at blive studerende for en dag. Her var hun til forelæsning og blev vist rundt af en studerende fra 7. semester.

»Forelæsningen forstod jeg ikke så meget af, i hvert fald ikke matematikken og formlerne«, griner hun.

»Til gengæld fik jeg fornemmelse for hverdagen og studiet, hvilket var rigtig godt,« siger Therese og forsikrer igen om, at hun ikke føler sig sikker på noget som helst før svaret få timere senere tikker ind på computeren.

OPTAGET – Forløsning efterfulgt af nye spørgsmål

Som uret tikker mod midnat bliver KU’s hjemmeside oftere og oftere tjekket i forældrenes hus i Hørsholm. Bevæbnet med scones og kaffe gøres der klar til at modtage den endelige bekræftelse, mens der deles tanker og forventninger til det nye liv som universitetsstuderende.

»Mange af mine venner holder sabbatår, men lige nu kan jeg faktisk ikke vente med at komme i gang med studiet.«

Therese endte med et supersnit efter tre års slid i gymnasiet. Alligevel er der ingen skoletræthed at spore. Hun taler forventningsfuldt om alle de nye oplevelser, der med en optagelse ligger og venter rundt om hjørnet. Ved midnat er Therese nummer 2354 i køen, og uvisheden fortsætter lidt endnu.

Efter et par ivrige opdateringer af en langsom hjemmeside ryster hånden en smule, da Therese små tyve minutter over midnat trykker på knappen, der giver det endelige svar – optaget! Pludselig er drømmen forvandlet til virkelighed. SMS’er og facebook-beskeder med lykønskninger tikker ind, og nervøse mavefornemmelser erstattes af et bredt smil.

»Rusperioden starter allerede 19. august, det er jo lige om lidt! Hvordan finder jeg ud af, hvem jeg er endt på hold med?«

Og mens glæden over at komme ind formentlig vil vare helt frem til studiestart, og forhåbentlig længere endda, følger der med optagelsen også en lang række spørgsmål. Skal man flytte hjemmefra forældrenes hus i Hørsholm nu eller venter til andet eller tredje semester? Hvordan er undervisning og pensum skruet sammen?

»Og hvad i al verden er ECTS-point?« spørger Therese efter et hurtigt kig på studieordningen.

Spørgsmålene er mange, og de fleste kan først besvares, når Therese om et par måneder har fundet sig til rette som stud.polit på det gamle kommunehospital i København. Indtil videre skal der lyde et stort tillykke fra Uniavisen og et velkommen til alle de 7641 kommende studerende på Københavns Universitet.

uni-avis@adm.ku.dk