Midnatsdrama: Ophøjet ro hos Jonas

OPTAG - Efter to års pause vil 20-årige Jonas Lajboschitz gerne tilbage på skolebænken, og det skal være på Filosofi på Københavns Universitet. Vi var sammen med ham, da klokken blev midnat, og optaget blev offentliggjort.

Netop som jeg kører ind foran Jonas Lajboschitz’ og hans families hus i Hellerup, går Radioavisen i gang i bilradioen. Klokken er elleve om aftenen, fortæller radioværten, og om en time bliver spændingen udløst for mange spændte, unge mennesker, der håber på at få en plads på et af universiteterne – en fjerdedel vil ikke få en, lyder det fra værten.

Få minutter senere lukker Jonas mig ind. Han er et af de unge mennesker, der har søgt ind på universitetet, men her er spændingen dog til at overse. Jonas virker temmelig cool ved situationen.

Han blev student fra Aurehøj Gymnasium for to år siden, og så købte han en enkeltbillet til Italien, for han »har altid været pjattet med Italien«. Det blev til tre måneders sprogskole i landet, som gør, at han taler et okay italiensk nu – han kan i hvert fald klare sig og læse avis og sådan, og der skal ikke mere til at imponere denne reporter.

Vil skrive manuskripter

Men i virkeligheden er det film, Jonas interesserer sig specielt for – og især at skrive manuskripter. Så da han kom hjem fra Italien, fik han først et job som runner på Susanne Bier-filmen En chance til, derefter gik turen til New York og et to måneders kursus på en manuskriptforfatterskole, hvorefter han vendte hjem til Danmark og læste et lille år på Den Europæiske Filmskole i Ebeltoft.

Nu er der så gået to år, siden Jonas forlod gymnasiet. Derfor er det i år også det sidste år, hvor han må gange sit snit med de famøse 1,08, og på den måde ender det på 10,7. Jonas har søgt ind på Filosofi – her var snittet sidste år 9,2, og derfor er han med egne ord »slet ikke nervøs«.

Nej, han glæder sig bare enormt meget til at komme i gang med at læse. En af hans yndlings filminstruktører, som også skriver mange af sine manuskripter selv – Terence Malick – har også læst filosofi, og planen er da også, at filosofien skal bringe Jonas tættere på drømmen om at komme ind på filmskolen.

»På Filmskolen kan de godt lide, at man har læst noget andet end film. Især hvis man vil være manuskriptforfatter – man skal jo vide noget om noget, for at kunne skrive noget om noget,« siger han.

Han glæder sig rigtig meget til »at blive klogere på de ting, han altid går og tænker over.«

»Alle, der har har læst filosofi siger, at man sidder med mange flere spørgsmål end svar, når man er færdig. Man får en udvidet forståelse af livet,« siger Jonas, som i disse dage er ved at flytte hjemmefra.

Skal der komme en mail?

Vi falder i snak om at arve møbler fra bedsteforældrene og diskuterer, om Ikea overhovedet har pæne sofaer, og pludselig er klokken tre minutter over midnat – som sagt, så tog Jonas situationen med ophøjet ro – og vi går til computeren.

»Jaja, den er røget langt ned, alt er næsten røget ned,« siger Jonas, da han får åbnet for Politiken.dk, som har offentliggjort alle gennemsnittene – på Filosofi er det landet på 8,5.

Han tjekker derefter sin mail – for burde der ikke være kommet en mail fra KU? Det er der ikke. For første gang ænses der en snært af svedige håndflader på den anden side af bordet. Er der nu gået noget galt med ansøgningen? Han ringer til en ven og spørger, om han har modtaget en mail.

Vennen er ikke kommet ind på sin førsteprioritet, indikerer samtalen, men han havde åbenbart været meget i tvivl om, hvad han helst ville, og andenprioriteten er vist okay.

Hans ven har heller ikke modtaget en mail – og det har de andre kammerater, han sidder sammen med, heller ikke. Jonas finder bekræftelsen på, at hans ansøgning var modtaget, frem i indbakken, og bliver så enig med sig selv om, at den er hjemme og ser tilfreds ud. Han skal dog ikke ud og fejre det med sine venner.

»Der er ikke så meget at fejre, det ville have været mærkeligt, hvis jeg ikke kom ind jo,« siger han.

Men nu går det altså snart løs med studierne – og det tager Jonas lige så tilbagelænet som optagelsesprocessen. Han ser bare frem til at læse.

»Jeg glæder mig til at læse og arbejde koncentreret – til at fordybe mig. Alt det andet i studielivet siger mig ikke så meget,« siger Jonas, som heller ikke tænder på rusture og introfester.

»Jeg håber på at få en rigtig god læsegruppe, men jeg begynder ikke på universitetet for at få venner. Jeg vil blive klogere – men så er gode venner er da altid en bonus.«

Hvis man ikke er helt så kølig som Jonas, kan man tjekke mit.ku.dk for at være helt sikker på, at man har sikret sig en plads på KU.

lene.munk-petersen@adm.ku.dk