Hendricks: Ordet neger kan være kærligt ment.

DISKRIMINATION - Ifølge foreningen Front har Filosofi et problem med sexisme og racisme, og en af fagets professorer, Vincent Hendricks, bliver angiveligt af kollegerne kaldt for ’husneger’. Men hvis det er tilfældet, er konteksten afgørende, mener Vincent Hendricks, som ikke selv er anfægtet.

I et blogindlæg om studiemiljøet på Filosofi skriver studerende Tara Skadegaard Thorsen, at professor ved instituttet Vincent Hendricks af kolleger bliver kaldt for ‘husnegeren’ med henvisning til hans afrikanske udseende.

Husneger, på engelsk house nigger, er et begreb fra slavetidens Amerika om de slaver af afrikansk herkomst, som arbejdede i slaveejernes huse, modsat field niggers, der arbejdede i marken. Trods referencen til en beskæmmende praksis som slaveri siger Vincent Hendricks, at han ikke er generet af oplysningen om øgenavnet.

»Jeg har aldrig hørt om, at mine kollegaer har sagt sådan,« siger Vincent Hendricks.

»Men hvis det skulle være tilfældet, er jeg overbevist om, at det er kærligt ment. På RUC blev min gamle vejleder professor emeritus Stig Andur Pedersen og jeg kaldt for ‘Negeren og Nissen’, og det var sjovt, for jeg er to meter høj og ser ud, som jeg gør, og Stig Andur Pedersen ligner en havenisse, man kan købe i Silvan. Det navn var kærligt ment, endda respektfuldt ment.«

Vilkårlige forskelle er ikke ok

»Konteksten er afgørende, for det er konteksten, der dikterer, hvad der må blive sagt i forskellige sammenhænge,« siger Vincent Hendricks, som argumenterer for, at det er fordelagtigt og efterstræbelsesværdigt at holde en neutral tone i klasseværelset og i andre situationer, hvor der ikke på forhånd findes en enighed om konteksten.

»Her starter man altid med at møde den anden som en ligeværdig borger. Som underviser er det en af mine ypperligste forpligtelser at behandle mine studerende fuldstændig lige. Og selvfølgelig er racisme og sexisme uacceptabelt, fordi de ting skaber en vilkårlig forskel mellem mennesker.«

Et andet eksempel på studiekulturen på Filosofi giver studerende Christian Dahl i et interview med Uniavisen). Her fortæller Dahl om en episode, hvor underviseren sagde ‘bøsselort’, da han slog sig.

Ifølge Christian Dahl var udbruddet udtryk for homofobi, og Vincent Hendricks forstår godt, hvis Christian Dahl finder det problematisk, hvis en lærer vælger ‘bøsselort’ som kraftudtryk.

»Man skal nok afholde sig fra at sammenblande folks seksualitet med at banke sin storetå ind i et bord,« siger han. »Det kan jeg sagtens forstå.«

chz@adm.ku.dk