Videnskab

UVVU-klage på vej mod Esben Lunde Larsen

FORSKNINGSKVALITET - Fra uventet kant ser der ud til at blive rejst en sag i UVVU om uddannelsesministerens ph.d.-afhandling. Klageren, der er medlem af Vejle Kommunes byråd, siger, at han er skuffet over, at Esben Lunde Larsen ikke selv har bedt UVVU om at undersøge den uredelighedsmistanke, der hænger over ham.

Mens Københavns Universitets Praksisudvalg, som afgør spørgsmål om god forskningsskik, er ved at undersøge uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsens afhandling, vil lokalpolitiker Lasse Bak Egelund klage over ministeren til UVVU, Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed.

Lasse Egelund Bak er byrådsmedlem i Vejle Kommune for Enhedslisten, og han siger, at han er personligt indigneret over, at landets uddannelses- og forskningsminister kan være uredelig i sin egen forskning:

»Jeg er ikke part i sagen, men jeg indigneret over, at vi har en forskningsminister, der muligvis ikke har rent mel i posen.«

Lasse Egelund Bak agter nu at klage til UVVU over Esben Lunde Larsen.

»Vi kan ikke have en minister med sådan en abe på skulderen,« siger han. »Det kan være, at det er ok, hvad han har lavet, men vi skal have den abe væk, for vi har brug for, at ministeren fremstår som et godt forbillede.«

Ministeren skulle selv have fået UVVU på banen

Lasse Egelund siger, at Esben Lunde Larsen selv burde have taget sagen op hos UVVU, som kunne rense ham for en uredelighedsmistanke.

»Jeg ville have haft respekt for det, hvis Esben Lunde Larsen selv havde taget initiativ til at få sagen behandlet af UVVU med det samme, og ikke gemme sagen væk i Praksisudvalget på KU,« siger han.

Det var uddannelsesminister Esben Lunde Larsen selv, der rettede henvendelse til Københavns Universitets Teologiske Fakultet for at få undersøgt forlydender om plagiat i sin afhandling. Efterfølgende har flere medier afsløret, at der er problemer med afhandlingen, blandt andet genbrug af materiale fra Esben Lunde Larsens eget speciale. Det Teologiske Fakultet fandt også selv uregelmæssigheder, og kort før jul besluttede universitetet at lade Praksisudvalget vurdere sagen. Denne vurdering foreligger ikke endnu.

Praksisudvalget vurderer kun sager om brud på god forskningspraksis. Alvorligere sager, hvor der er mistanke om uredelig forskning, tager UVVU sig af.

Klagen fra Lasse Egelund Bak over Esben Lunde Larsens forskning er endnu ikke sendt til UVVU.

»Jeg har lavet en klage klar, men jeg har ikke sendt den endnu,« siger Lasse Egelund. »Der er ikke nogen videre vejledning ud over UVVU’s forretningsorden, og jeg har brug for at være sikker på, at min klage er udfærdiget, så den overholder UVVU’s formelle krav, og derfor har jeg søgt aktindsigt i tidligere klager, der blev taget til følge af UVVU.«

Foreløbig afventer Lasse Egelund Bak svar på sin begæring om aktindsigt.

Ikke en Folketingssag

Lasse Egelund Bak understreger, at Enhedslisten ikke er part i sagen, det er et personligt anliggende.

»Jeg har ikke en pind at gøre med det, der foregår i Folketinget. Jeg har spurgt Enhedslisten i Folketinget om hjælp, men de vil kun forholde sig til sagen, sådan som den fremstilles i offentligheden,« siger han.

Lasse Egelund Bak siger, at han ikke køber Esben Lunde Larsens forklaringer om, at eventuelle fejl, han måtte have begået, ikke er sket med forsæt.

»Sådan er det jo også, hvis du kører 120 kilometer i timen, hvor du kun må køre 110. Det kan godt være, det ikke var med vilje, men du har stadig gjort det,« siger han. »Bøden falder alligevel.«

chz@adm.ku.dk