Videnskab

Ups, Sund har fundet Penkowas kummefryser

FORSKNINGSSNYD – En 400 liters kummefryser indeholdende vævsprøver, der tilhører den svindelanklagede hjerneforsker Milena Penkowa, er pludselig dukket op på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet. Fakultetsdirektøren havde ellers forsikret om, at alt materiale var blevet grundigt registreret og katalogiseret.

En kummefryser på 400 liter burde være svær at overse, specielt når man er ved at sikre bevismateriale i forbindelse med den nok største sag om påstået forskningssnyd i Danmarkshistorien, og den anklagedes navn, Milena Penkowa, står på fryseren.

Det er ikke desto mindre netop, hvad der er sket på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (Sund) på Københavns Universitet (KU), hvor Penkowa var ansat, indtil hun blev suspenderet i marts 2010 blandt andet anklaget for at have gjort sig skyldig i videnskabelig uredelighed.

LÆS: Seks sager mod Milena Penkowa

»Vi har fundet en fryser«

Det fremgår således af en e-mail fra Sund sendt til blandt andre Milena Penkowas advokat, Udvalgene Vedrørende Videnskabelig Uredelighed og sekretariatet for det internationale ekspertpanel, der er ved at gennemgå hendes forskning, at:

»Der i forbindelse med ombygning og renovering af Institut for Neurovidenskab og Farmakologi er fundet en aflåst fryser i lokale 16.1.39, hvor Milena Penkowas navn står på. Der er tale om en ca. 400 liters kummefryser, som fryser ned til minus 81 grader. Efter at nøglerne til fryseren ligeledes blev fundet, blev fakultetets repræsentant ved undertegnede Inge-Lise Damberg bedt om at være til stede ved åbningen af fryseren. Fryseren blev låst op og åbnet i går den 2. april i overværelse af professor Morten Møller, Inge-Lise Damberg og Steen Pedersen, hvor det kunne konstateres, at fryseren indeholdt forskellige prøver mv.,« skriver fakultetet i e-mailen dateret den 3. april i år.

LÆS: »Vi har styr på Penkowas materialer«

Fejlen betyder altså, at hverken UVUU eller det internationale panel, der er ved at gennemgå hjerneforskerens videnskabelige publikationer, hidtil har modtaget alt materiale, der er relevant for at kunne afgøre, om Milena Penkowa har manipuleret med forskningsresultaterne eller ej.

Materialet er afgørende

Milena Penkowa, der beskriver fryseren som en »kolos«, mener, at det er grotesk, påfaldende og uforståeligt, at Sund først nu, mere to år efter hendes suspension, har lokaliseret fryseren.

Det understøtter hendes opfattelse af, at fakultetet har behandlet bevismaterialet i forbindelse med hendes sag skødesløst og lemfældigt – i bedste fald.

»Fryseren indeholder prøver af væv, der dokumenterer, at jeg har foretaget de forsøg, som jeg siger jeg har, så den er af afgørende betydning for min sag. Eftersom ekspertpanelet er fuldstændig afhængig af materialet det får udleveret af KU i sit arbejde, kan jeg kun kalde det skandaløst og katastrofalt, at den først dukker op nu,« siger Milena Penkowa, der efterhånden har mistet troen på, at hun vil få en uvildig og retfærdig vurdering af sin sag.

Alt er (ikke) registreret

Fakultetsdirektør Arnold Boon oplyste ellers i marts i år, at en ekstern virksomhed med erfaring på området havde registreret og katalogiseret alt meget grundigt. Det skete, da Milena Penkowa beskyldte Sund for ikke at have styr på hendes arkiv.

LÆS OGSÅ
Penkowa: De har rodet i mit arkiv
Sund afviser blankt Penkowas kritik

Men kummefryserens pludselige opdukken viser, at sikringen ikke er sket ordentligt, og udefrakommende har desuden haft rig mulighed for at pille ved forskningsmaterialet, mener hun.

Hun påpeger, at den selvsamme person, der anmeldte hende til UVUU, havde ansvaret for opbevaringen af hendes materiale indtil det eksterne firma overtog opgaven i sommeren 2011, det vil sige i mere end et år.

Usandsynlig fejl

Milena Penkowa tilføjer, at hun via sin advokat forgæves har forsøgt at få sikret bevismaterialerne i sagen og i øvrigt gennem de sidste to år forsøgt at få udleveret sine personlige ejendele, såsom privat indkøbte bøger.

Fryseren stod placeret i et lokale som fakultetet vidste, at hendes forskningsgruppe benyttede på Panum Instituttet, der huser Sund, og den var også opført på en liste over hendes inventar, så det virker næsten utroligt, at den er blevet overset ved en fejl, mener hjerneforskeren.

Et køleskab stod i samme lokale, men det er ikke nævnt nogen steder, så hun frygter, at det fortsat er blevet overset i forbindelse med registreringen af hendes ting.

clba@adm.ku.dk