Videnskab

Tre dage hvor KU vil redde verden

MAYDAY - Mayday, mayday, we are sinking. Sådan indledte prorektor Lykke Friis KU's storstilede konference om bæredygtighed. Den løber ugen ud, og det er muligt at kigge med fra skærmen.

På KU ved man godt, at det er op ad bakke med entusiasmen for klodens sundhedstilstand og klima i øjeblikket.

Troen på, at oplysning kunne forene verdens ledere og få dem til at dæmpe menneskehedens hærgen på planeten, fik et skud for boven i vinteren 2009, da klodens spidser holdt COP15 i København og blev enige om at håndtere klimakrisen ved … ja, ikke rigtig at gøre noget.

Så da Lykke Friis (der er forhenværende klimaminister og kender spillet bedre end de fleste), onsdag formiddag byder velkommen til videnskabsfolk fra hele verden, foruden statsminister, kronprins og EU’s klimakommissær, konstaterer hun, at klimaforandringer og bæredygtighed ligesom har været forsvundet fra radaren i nogle år.

Lige så hot som Ebola

Alligevel er Friis på det seneste blevet fortrøstningsfuld. Fem år er gået, og der er begyndt at blæse nye (uhyggeligt kraftige og våde) vinde over miljødagsordenen.

2014 har endda vist, at klimaproblemer og manglende bæredygtighed er »comeback kids« på dagsordenen, siger Lykke Friis. Altså problemer helt oppe i liga med Ebola og Islamisk Stat.

Så det kan man jo glæde sig over.

Danmark tjener på at være grønt

Også statsminister Helle Thorning-Schmidt er klar til at tale om klimaet. Hun fik aktualiseret problemerne, fortæller hun KU’s konferencedeltagere, da hun en aften for nylig vendte hjem efter et EU-topmøde og konstaterede, at hendes eget hjem var oversvømmet.

Desuden har Danmark efterhånden gjort den viden og grønne teknologi, der skal hjælpe os alle sammen, til big business.

Over 10 procent af landets eksport er grøn teknologi, påpeger statsministeren, som lover deltagerne at gøre sit yderste for bæredygtighedssagen, når politikerne om kort tid forsamles til endnu en COP, denne gang i Paris.

»Failure is not an option,« siger Thorning-Schmidt. Ildevarslende.

EU-kommissær Connie Hedegaard tager over: Intet bliver billigere eller lettere, hvis politikerne ikke handler nu, siger hun. Og selv om vi ikke ved alt, hvad der er værd at vide, ved vi nok. Hun illustrerer pointen med en lille film, der viser de seneste 100 års temperaturudsving på Jorden. Det er en kedelig film, siger Hedegaard – i det første stykke. Da vi nærmer os nutiden, sker der noget. Temperaturerne stiger helt vildt. Katastrofen er begyndt.

Vi har brug for et helt nyt vækstparadigme, siger Connie Hedegaard, og lyder et øjeblik ret venstresnoet og RUC-agtig, et der tager højde for (negative) eksternaliteter, altså effekten af vores vækst på miljøet.

Den beherskede toer

Konferencen på KU er, som referencerne til 2009 antyder, en slags 2’er. For Københavns Universitet (bakket op af de øvrige medlemmer af universitetsalliancen IARU) var også vært for en stor klimakongres forud for kollapset ved COP15.

I 2009 var optimisme og eufori de bærende følelser. Men denne gang lægger KU op til pragmatisme. Det store ord ‘klima’ er tonet lidt ud i kongressens salgsmateriale. Fokus er på den mere håndgribelige bæredygtighed.

I konferencehallen ruller forskerne deres plakater ud, klar til at drøfte dem i de kommende dage: én har et svar på, hvordan man producerer CO2-venlige ris i Kina, en anden har udviklet ny viden om landbrug i byområder …

Et væld af tanker, der kan omsættes til et mere skånsomt levet liv for milliarder af mennesker.

KU er selv blevet grønnere

Som et sideben til den egentlige kongres holder IARU også konference om bæredygtige universiteter, hvilket ikke er helt så frelst, som det muligvis lyder.

Universiteter er notorisk energislugende institutioner (tænk blot på hjerneforsker Milena Penkowas efterladte kummefryser, der i flere år kølede maks i et overset hjørne af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet), så hvis de højere læreanstalter kan få styr på deres ressourceforbrug, vil andre givet kunne lade sig inspirere.

Faktisk har KU siden 2006 sænket energiforbruget per medarbejder med over 20 procent.

Følg konferencen på live-stream

Konferencen bliver transmitteret online, så de, der ikke deltager, også har mulighed for at følge med.

Konferencen kan også følges på #iaru2014. Og bidrag gerne selv til dækningen: I den periode, konferencen foregår, vil alle tweets med #iaru2014 blive sendt direkte ind på Uniavisen.dk’s forside.

chz@adm.ku.dk