Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Videnskab

Speciale: Adgang til bøger er vigtigt trin på den sociale stige

SPECIALE – Elevatoren kører igen. Denne gang med Rachel Röst ombord. Hun har skrevet speciale om, hvordan bøger og bogreoler har betydning for social mobilitet.

Hvad handler specialet om?

»Det handler om, hvilken rolle litteratur spiller i social ulighed. Mit speciale bygger på aktionsforskning blandt socialt udsatte børn og unge. I samarbejde med deltagere på feltet har jeg bygget et projekt op, Læs for livet, som samler bøger ind og skaber små biblioteker til steder, der huser udsatte børn og unge i længere tid, såsom asylcentre, døgninstitutioner og børnehjem. Med afsæt i det, har jeg lavet et aktionsforskningsspeciale – en slags rapport over projektet. Jeg har fundet ud af, at litteratur betyder en masse for social mobilitet.«

»Det var rigtigt spændende, at det var meget nemt at samle bøger ind, for de boginteresserede kunne sagtens se meningen med projektet og ville gerne donere bøger. Men til min store overraskelse var de fleste af de 20 institutioner, jeg kontaktede, ikke særligt interesserede i projektet. Nogle afviste det ligefrem. De syntes ikke, det var relevant, eller så projektet som en kritik af deres eget arbejde. En del af socialpædagogerne viste selvfølgelig interesse, men jeg måtte kæmpe for det. På sociale områder er der generelt lille interesse for litteratur.«

»Undersøgelser viser, at adgang til et varieret bogudvalg er en stor faktor for, hvordan man klarer sig i skolen. På de institutioner, jeg besøgte, var der stort set kun gamle, meget slidte bøger – Alfred Hitchcock og De Tre Detektiver og sådan noget. Bøgerne var låst inde. Begrundelsen var, at man var bange for at børnene ville ødelægge eller stjæle bøgerne. Tilsyneladende var bøgerne vigtigere, end at børnene fik læst.«

»Hvis ikke bøgerne var låst inde, stod de ofte i en mellemgang eller gemt væk bag et fjernsyn. Bøgernes opstilling rent fysisk viser en stor nedprioritering. Jeg blev nødt til at flytte på bøgerne, indrette, lave et bibliotek med en hyggekrog, for selvfølgelig er det svært at vække interesse, når der står en stor fladskærm og tager al opmærksomheden.«

Hvorfor skal vi andre interessere os for dit speciale?

»Mit speciale peger på nogle generelle samfundsmønstre. De svage bliver frataget ressourcer. Mit speciale er et bud på, hvordan man kan tilføre muligheder. Der er enormt lave forventninger til socialt udsatte.«

Dit speciale er meget aktuelt i forbindelse med debatten om digteren Yahya Hassan, en litteraturinteresseret ung fyr, der vokser op i et socialt udsat miljø. Er det noget, du har tænkt over?

»Ja, det er det da. Yahya Hassan har sagt, at han blev nødt til at stjæle bøger, fordi de ikke var til rådighed på andre måder. Det er et symptom på, at der er ekstremt lave forventninger til socialt udsatte børn og unge. Det var meget sent i hans liv, at han oplevede at blive støttet op om.«

»Det viser også, at adgang til litteratur kan virke forebyggende.«

Hvem bliver vrede over dit speciale?

»Det er der så nogle, der er blevet allerede. Nogle socialpædagoger var meget kritiske – det er et meget følsomt felt. De mangler i forvejen anerkendelse for deres arbejde. Selvom de måske er med til at hæmme læsningen, gør de det jo ikke med vilje. Men kritik skal til for at skabe forandring.«

Hvilken avisforside gemmer dit speciale?

»Hmm… ‘Lave forventninger spænder ben for udsatte børns læsning’.«

sofie.hansen@adm.ku.dk

Seneste