Se navnene på KU's otte hotteste forskere

HOT LIST - KU indtager otte pladser på aktuel opgørelse over mest citerede forskere. Og citationer er lig med indflydelse.

Genforskning er det, der rykker, hvis man skal tro rapporten The World’s Most Influential Scientific Minds 2014, som udgives af websitet ScienceWatch, der analyserer videnskabelige artiklers gennemslagskraft ved at tælle, hvor og hvornår de er blevet citerede.

Har man fx skrevet et ‘hot paper’ – en artikel i den mest citerede promille – kan man gøre sig håb om at komme på ScienceWatch’s ‘Hottest of the hot’-liste over virkelig indflydelsesrige forskere. Listens nummer 1 hedder Stacey B. Gabriel, professor ved the Broad Institute of MIT and Harvard, som inden for de sidste ti år har skrevet 23′ hot papers’ inden for genforskning.

12 af de 17 hotteste forskere arbejder med udforskningen af vores gener.

DTU og Aalborg også godt med

Logikken bag opgørelsen fra ScienceWatch er, at en forsker, der citeres af mange, nyder stor anseelse og har stor indflydelse på andres tænkning. Derfor er der også forbindelse mellem, hvor mange citationer, en forsker får, og de penge vedkommende kan skrabe hjem til sin forskningsinstitution.

På Københavns Universitet er der ni forskere, som har gjort sig fortjent til en plads i ScienceWatch’s rapport. En af dem er isforsker ved Niels Bohr Institutet (NBI) professor Dorthe Dahl-Jensen – som kan opleves live ved festivalen Science in the City, der finder sted i denne uge i København.

De øvrige på listen er professor Lars Juhl Jensen, NNF Center for Protein Research; adjunkt Søren Gøgsig Faarup Rasmussen, Institut for Neurovidenskab og Farmakologi; Matthias Bigler, tidligere tilknyttet NBI; lektor emeritus Sigfus Johann Johnsen, som før sin død var ansat ved NBI; lektor Jørgen Peder Steffensen, NBI; professor Torben Hansen, NNF Center for Basic Metabolic Research; professor Jesper Velgaard Olsen, NNF Center for Protein Research.

Det fremgår, at de fleste af KU-forskerne fra ScienceWatch’s liste er/var tilknyttet de samme enheder.

De øvrige danske universiteter er også pænt repræsenterede på listen. Både DTU og Aalborg Universitet indtager seks pladser på listen, mens Aarhus Universitet må nøjes med tre. En enkelt CBS-forsker har opnået en plads.

ScienceWatch frasorterer artikler med tusindvis af forfattere

Fysikerne udfører også en masse varm forskning, ikke mindst på CERN i Schweiz, hvor den store Large Hadron Collider kaster spektakulære resultater af sig i øjeblikket.

Men fordi der er flere tusind forfattere på de afgørende artikler, er det for bøvlet for ScienceWatch at medtage dem i rapporteringen. Derfor får opdagelsen af Higgs-bosonen på CERN blot hædrende omtale i den aktuelle rapport.

Citationerne, der ligger til grund for ScienceWatch’s opgørelse, har i øvrigt også betydning for, hvor et universitet kommer til at ligge på de toneangivende ranglister, som Københavns Universitet følger. På Shanghai-universitets rangliste vægter citationer fx 20 procent i bedømmelsen.

chz@adm.ku.dk