Videnskab

Sådan skal Penkowas forskning granskes

FORSKNINGSRÅD - Det Frie Forskningsråd har nu dikteret rammerne for en undersøgelse af Milena Penkowas cirka 100 videnskabelige artikler, som Københavns Universitet skal gennemføre.

Opklaringen af den videnskabelige del af Penkowa-sagen bliver nu sat i værk på Københavns Universitet (KU). Det Frie Forskningsråd har skrevet undersøgelsens kommissorium, som består i, at et panel på seks internationale forskere med indsigt i de forskellige dele af Penkowas forskningsfelt, får til opgave at tygge hendes cirka 100 artikler igennem.

Panelet skal sandsynliggøre eksistensen, sandfærdigheden og gyldigheden af Penkowas eksperimentelle data, lyder det i en pressemeddelelse fra KU. Hvordan forskerne vil gribe opgaven an, er overladt til dem selv at afgøre.

Medforfattere skal redegøre for deres bidrag

Undersøgelsen kommer også til at give ekstraarbejde for Milena Penkowas mange samarbejdspartnere. Det Frie Forskningsråd anbefaler nemlig, at de alle skal indlevere en form for videnskabelig selvangivelse over deres bidrag til hver enkelt af de forskningsartikler, som de og Penkowa har lavet.

Det bliver prorektor Thomas Bjørnholm, som skal administrere den videnskabelige udredningsproces.

»Det bliver en omfattende opgave, men jeg har stærk tillid til, at det internationale panel kan opdage, om der er tilfælde af uredelighed. For de forskere og studerende, der har arbejdet sammen med Milena Penkowa, og for forskningsverdenen i det hele taget, er det meget vigtigt, at der bliver skabt klarhed om Penkowas forskningsproduktion,« siger Thomas Bjørnholm til ku.dk.

Opklaringsarbejdet slutter ikke nødvendigvis med den videnskabelige undersøgelse. Hvis forskerpanelet ønsker at gå videre, når arbejdet er overstået, kan det give en anbefaling herom til KU.

chz@adm.ku.dk