Videnskab

Redaktør: Nedskæringer vil skade KUs placering på toneangivende rangliste

RANGLISTER - Ny analyse fra THE World University Rankings viser, at skandinaviske universiteter - i Danmark især Københavns Universitet - står stærkt i Europa. Men de er for afhængige af offentlige midler, og de aktuelle nedskæringer får konsekvenser for KU's ranglisteplacering, siger THE-redaktør.

Med en placering som det 33. bedste universitet i Europa er Københavns Universitet ifølge ranglisten THE World University Rankings bedst i Danmark og en medvirkende årsag til, at Danmark er et over middelgodt universitetsområde.

Det fremgår af en ny rapport om europæiske universiteter, som THE World University Rankings har udsendt torsdag.

Nye indtægtskilder ville være en fordel

»En af de ting, vi bemærkede, er, at de skandinaviske lande står bemærkelsesværdigt stærkt,« siger redaktør af THE World University Rankings Phil Baty.

Han mener, at årsagen til de skandinaviske landes udmærkede placering er den høje grad af statslig understøttelse af universitetssektoren.

Men statsstøtten kan også være et universitet som KU’s akilleshæl, mener Phil Baty. Modsat de amerikanske eliteuniversiteter, der har egne pengetanke og modtager enorme private bidrag, er de skandinaviske universiteter afhængige af vedvarende økonomisk opbakning fra politikerne.

Det gør dem sårbare over for forandringer, de ikke kan kontrollere, siger Phil Baty, som spørger, om Københavns Universitet har gjort nok for at beskytte sig selv mod fremtidige nedskæringer.

Nedskæringer vil skade KU’s placering

Phil Baty har noteret sig, at den danske videnssektor i øjeblikket er sat på skrump, og det finder han bekymrende. Folketingets nedskæringslinje over for de danske universiteter og forskningsfonde vil skade KU’s placering på fremtidige ranglister, siger han.

»Vi ser faktisk på indkomst i opgørelsen af placeringen,« siger han. Men den egentlige effekt er mere langsigtet. »Klichéen er jo, at universiteter er som olietankere, og at det tager lang tid, før effekten af investeringer eller nedskæringer viser sig.«

På længere sigt vil KU risikere hjerneflugt, og at der ikke er penge til at tilbyde udenlandske talenter en tillokkende løn eller tilfredsstillende forsknings- og laboratoriefaciliteter, siger Baty.

Læs den aktuelle rapport fra THE World University Rankings her.

chz@adm.ku.dk