Videnskab

Professor fra KU vinder Danmarks største forskerpris

HÆDER - Professor Mikkel Thorup fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet vinder Danmarks største forskerpris på fem millioner kroner for sit arbejde med algoritmik og datastrukturer.

Mikkel Thorup, som er professor fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet, modtager fredag den 23/1 Danmarks største individuelle forskerpris, Villum Kann Rasmussens Årslegat til Teknisk og Naturvidenskabelig Forskning for 2015.

Mikkel Thorup vinder prisen på fem millioner kroner som en anderkendelse af sit arbejde inden for algoritmik og datastrukturer. En halv million heraf er en personlig hædersgave, resten skal Mikkel Thorup bruge på sin internationalt anerkendte forskning.

»Prisen er fantastisk,« skriver professoren i en pressemeddelelse. »Den sætter mig i stand til at fortsætte med arbejdet med at gå nye veje inden for algoritmik. Min ambition er at fortsætte med at skabe nye forståelser og løsninger, der kan give os en sikrere og mere effektiv brug af computere og bedre it-netværk.«

International anerkendelse

På Universitetet er Mikkel Thorup leder af Center for Effektive Algoritmer og Datastrukturer. Han kom til KU efter at have arbejdet 15 år på det anerkendte forskningslaboratorium AT&T Bell Labs på Princeton University, hvor hans forskning inden for især algoritmer og hashing (der meget overordnet kan forklares som samling af tekst i et kort fingeraftryk) har været med til at gøre ham verdenskendt. Det samme var hans løsning på det 150 år gamle matematiske maxium overhang-problem, der handler om at stable blokke så langt ud over kanten på et bord som muligt.

FOR DE BRAINY: Mere om maximum overhang her.

Mikkel Thorups arbejde har åbnet for flere muligheder for at bestride topstillinger i store, internationale firmaer i Google/Apple-klassen. Men Thorup foretrækker at forske:

»Jeg har ikke lyst til at være chef for noget, jeg ikke kan stå inde for. Jeg har kun lyst til at være chef for min egen forskning. For mig er matematikken vigtigere end pengene,« siger han onsdag d. 21/1 til Berlingske.

Uni-avis@adm.ku.dk