Videnskab

Penkowa: De har rodet i mit arkiv

RANSAGNING – Hjerneforskeren Milena Penkowa er ikke overrasket over, at det er svært at finde rundt i hendes personlige arkiv med forskningsdata. Der er nemlig ikke styr på, hvem der har haft adgang til det, og hvor de forskellige ting er endt, forklarer hun.

At det har vist sig yderst vanskeligt at finde de forskningsdata, som et ekspertpanel skal bruge til at vurdere om hjerneforskeren Milena Penkowa har snydt med sin forskning, overrasker ikke hovedpersonen selv.

Ifølge Milena Penkowa stod det nemlig allerede klart i marts 2011, da hun eskorteret af sin advokat og to politifolk ransagede sit tidligere kontor på Panum, at store dele af hendes tidligere afdeling på Institut for Neurovidenskab og Farmakologi, inklusiv hendes egne materialer, allerede var blevet fjernet – angiveligt pakket i flyttekasser, som var placeret på steder, som ingen havde nærmere styr på.

»Jeg er på intet tidspunkt blevet bedt om at møde op for at udpege noget af materialet eller på anden logisk måde bidrage til opklaringsprocessen. I stedet lod man i flere omgange andre mere eller mindre tilfældigt udvalgte personer om at pakke mit kontor og mine materialer fra mit laboratorium ned i kasser og flytte disse,« siger Milena Penkowa og fortsætter:

»Undervejs i denne proces ‘forsvandt’ blandt andet et depotskab, hvori jeg havde prøvematerialer, der indtil min suspension den 26. marts 2010 stod på gangen på instituttet. Havde man bevaret tingene intakt, kunne jeg have mødt op og lokaliseret de relevante arkiver og materialer. I stedet har man valgt at lade kaos og tilfældigheder råde,« siger hun.

LÆS: Penkowa på ransagning i sine gamle lokaler
Politi sigter Penkowa efter ransagning

Grotesk håndtering

Nogle af de resterende ting blev efterfølgende hentet af politiet, men hvad der opbevares af henholdsvis politiet, Udvalgene for Videnskabelig Uredelighed (UVVU), Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (Sund) eller andre, har hun ingen viden om.

Hun tilføjer, at UVVU i november-december i 2011 besøgte og angiveligt hentede dele af hendes materiale. Senere modtog hun selv nogle diskdrev med politiets materiale, men hun aner ikke, hvem der har fået de samme filer udleveret.

Situationen omkring hendes arkiv er typisk for den groteske måde, hendes tidligere arbejdsplads har håndteret hele sagen på, mener hun.

LÆS: Milena Penkowa: »Det er ledelseskulturen, der er syg«

Spredt for alle vinde

Penkowa tilføjer, at så vidt hun ved, blev et eksternt firma først hyret til at lave et depot med hendes ting i sommeren 2011, hvilket virker meget belejligt for KU-ledelsen, da den så kan påstå, at den ikke har ansvaret for rodet, men den undskyldning holder ikke, mener hun.

Hun peger på, at den person, der oprindeligt anmeldte hende for videnskabelig uredelighed, var den selvsamme som i begyndelsen havde ansvaret for materialets opbevaring, og som stod for de første flytninger, samt at hendes depotskab blev fjernet.

»Én ting er sikkert, og det er, at ingen på Sund har styr på hverken afdelingens oprindelige indhold, som nu er spredt for alle vinde, eller mine materialer og personlige ejendele, såsom private bøger indkøbt længe før jeg blev ansat. De er hverken blevet udleveret eller redegjort for, fordi ingen ved eller vil indrømme, hvor de er,« siger hjerneforskeren.

Som eksempel på det organisationskaos, hun mener, der hersker på Sund, nævner hun, at det i 2010, cirka fem til seks måneder efter hun var blevet suspenderet, var muligt for en ansat på Panum at hente nogle specifikke dokumenter fra hendes tidligere afdeling, som en af hendes eksterne samarbejdspartnere skulle bruge.

»Det illustrer, at den sikring, beskyttelse og aflåsning af min afdeling, som instituttet påstod at have iværksat, var fuldstændig fraværende,« siger Milena Penkowa.

clba@adm.ku.dk