Videnskab

På opdagelse i det grønlandske dybhav

JACQUES COUSTEAU'SK - Tre biologers sommerophold på et forskningsskib ved Grønland har resulteret i en billedserie af den mystiske verden i det grønlandske dybhav.

En flok biologistuderende fra Københavns Universitet har ved siden af deres arbejde på et grønlandsk forskerskib fotograferet det ellers skjulte og hemmelighedsfulde liv i det grønlandske dybhav. Det resulterer nu i en unik billedserie, som det vil være muligt at opleve, når den for første gang bliver vist på Biblioteket på Rentemestervej.

Biblioteket, der netop har vundet IByen-prisen 2013 i kategorien ’Årets kant’, har nemlig vist interesse for den specielle billedserie og vil således danne ramme om en udstilling af billederne. Udstillingen med navnet DESCNA – Deep Sea Creatures sker i forbindelse med deres tema Sea-monster, og løber fra d. 8. maj til den 23. juni.

Biblioteket beskriver udstillingen på følgende vis: DESCNA udforsker en mystisk verden ukendt for de fleste – en verden i dybhavet. På trods af, at dybhavet udgør det største habitat på Jorden, ved vi meget lidt om livet og processerne dernede. Livet i dybhavet har udviklet sig under fysiske forhold meget forskellige fra dem vi kender på landjorden. De mange organismers vidt forskellige former og egenskaber leder tankerne hen på, hvordan livet på en anden planet kunne se ud.

En unik chance

Bag DECNA og udstillingen står Julius Nielsen, Peter Frandsen og Martin Nielsen. De er alle tre nuværende eller tidligere biologistuderende ved KU, og er de sidste mange somre taget til Grønland for at hjælpe til og arbejde på forskerskibet RV Pâmiut.

Allerede det første år gik det op for de tre biologer, at de her stod med en unik mulighed for at fange nogle organismer på en måde, der sjældent er set før: De havde nemlig muligheden for tage billeder af dyrene, imens de stadig var i live. Dette projekt har siden hen ført til den unikke samling af billeder af forskellige kendte og mindre kendte arter. I første omgang har det ført til hjemmesideprojektet www.descna.com, og nu er turen så kommet til den første fysiske foto-udstilling, der altså åbner onsdag d. 8 maj.

Uni-avis@adm.ku.dk