Videnskab

Ny måling: KUs videnskabelige artikler er de 22nde bedste i verden

OPTUR - Københavns Universitet er blandt verdens bedste. I hvert fald ifølge National Taiwan University Ranking 2016, der vurderer universiteter ud fra kvaliteten af videnskabelige artikler.

På den årlige ranking foretaget af National Taiwan University (NTU) er KU det 22ende bedste universitet i verden; tre pladser bedre end 2015-rankingen, hvor KU lå nummer 25.

NTU-rankingen er kendt som en ‘Performance Ranking for Scientific Papers’, der vurderer universiteter over hele verden på baggrund af de videnskabelige artiklers kvalitet.

Rankingen så første gang dagens lys i 2007 og indeholder tre forskellige ranglister af verdens universiteter: En overordnet ranking, en ranking på tværs af seks videnskabelige felter og en ranking på baggrund af fjorten udvalgte emner.

En sjetteplads på visse felter

Rankingen er i KU-optik bedst under emnerne ‘Landbrugsvidenskab’ og ‘Plante- og dyrevidenskab’, hvor universitetet ifølge NTU er verdens sjette bedste.

Under feltet ‘Socialvidenskab’ er KU listet som nummer 20, mens KU på ‘Miljø/Økologi’-feltet indtager en 25. plads. Også under ‘Farmakologi’ ser det godt ud for KU – her opnår universitetet en niendeplads.

KU’s videnskabelige artikler er de 22’ende bedste i verden. Billede: nturanking.lis.ntu.edu.tw

Unik rangliste kan ikke stå alene

Ifølge NTUs hjemmeside er målet med rankingen at give en præcis og objektiv måling af forskningen på universiteterne: »Ved at undersøge den langsigtede akademiske performance og den kortsigte forskningsindsats, ser vi frem til at udbyde en mere objektiv ranking som referencemål for forskningsperformance på universiteter verden over.«

NTU-rankingen er unik, da den udelukkende beror på vurderinger af videnskabelige artikler.

Ifølge hjemmesiden er indikatorerne i målingen udpeget, så både kvaliteten og antallet af videnskabelige artikler fra hvert enkelt universitet kan sammenlignes – både på kort og lang sigt.

Top-25 er domineret af de præstigefyldte amerikanske universiteter. Nummer 1 er Harvard University. Foto: nturanking.lis.ntu.edu.tw

Rankingen beror ikke på andre parametre end kvalitet og antal af videnskabelige artikler, og derfor er National Taiwan University klare i mælet, når ranglisten skal sammenlignes med andre typer af rankings:

»Rankingen er ikke et udtryk for universiteternes overordnedes kvalitetet i undervisning, forskning og adminstration,« skriver NTU.

Du kan danne dig et overblik over rankingen på
NTU’s hjemmeside.