Videnskab

Ministerens ph.d.-afhandling er stadig under lup

PLAGIATSAG - Minister Esben Lunde Larsens ph.d.-afhandling undersøges i Praksisudvalget, og klage til UVVU spøger stadig.

Uniavisens læsere er meget nysgerrige på, hvordan det står til med uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsens ph.d.-afhandling, så vi har ringet og spurgt.

Efter efterårets rygter om plagiat i ministerens afhandling valgte Esben Lunde Larsen selv at rette henvendelse til Københavns Universitets Teologiske Fakultet for at få undersøgt sin ph.d.-afhandling. KU valgte kort før jul at lade Praksisudvalget, der er nedsat af rektor til at behandle spørgsmål om god videnskabelig praksis, vurdere sagen.

Og her ligger afhandlingen stadig.

»Vi er i fuld gang, men jeg tør ikke sætte en dato på, hvornår vores afgørelse kommer,« siger Thomas Riis, der er formand for Praksisudvalget, til Uniavisen.

Det er ikke lige til at få formanden til at sætte dage, uger eller måneder på, hvornår der kommer en udtalelse fra udvalget, men et grin afslører, at vi i hvert fald ikke taler år:

»Den her sag kan vi behandle hurtigere end mange andre sager, fordi Det Teologiske Fakultet har indsamlet en masse dokumenter på forhånd, hvilket vi normalt bruger meget tid på. Derfor kommer der også en afgørelse inden for en overskuelig fremtid,« siger Thomas Riis.

UVVU-klage lever stadig

Det er dog ikke kun Praksisudvalget og pressen, der interesserer sig for ministerens ph.d.-afhandling. Som Uniavisen tidligere har beskrevet, er byrådsmedlem for Enhedslisten i Vejle Kommune Lasse Bak Egelund indigneret over, at uddannelses- og forskningsministeren »muligvis ikke har rent mel i posen,« og derfor agter han at klage til UVVU, Udvalgene Vedrørende Videnskabelig Uredelighed.

»Vi kan ikke have en minister med sådan en abe på skulderen. Det kan være, at det er ok, hvad han har lavet, men vi skal have den abe væk, for vi har brug for, at ministeren fremstår som et godt forbillede,« sagde Lasse Bak Egelund i januar.

For at være sikker på, at hans klage lever op til UVVU’s formelle krav, søgte byrådsmedlemmet aktindsigt i tidligere klager, der blev taget til følge af UVVU. Den aktindsigt har han nu sendt en opfølgning på, da han ikke fik et tilfredsstillende svar i første omgang.

»Jeg er ikke ekspert i at skrive sådan en klage, så jeg vil gerne have noget at arbejde ud fra. Den er sådan set skrevet, men jeg venter på aktindsigten, så jeg kan få styr på de sidste detaljer, inden jeg sender den af sted,« siger Lasse Bak Egelund, da Uniavisen spørger, om han stadig planlægger at klage til UVVU.

Byrådsmedlemmet understreger, at han mener, at Esben Lunde Larsen selv bør tage sagen op hos UVVU, og at han altså vil klage, hvis ministeren ikke gør dette.

uni-avis@adm.ku.dk