Videnskab

Millioner til KU-forskning i kunstens kritiske potentiale

KUNSTHISTORIE - Tre af fem stipendier i millionklassen til kunsthistorisk forskning er netop givet til yngre, kvindelige KU-forskere.

Novo Nordisk Fonden har netop uddelt fem stipendier til unge danske kunsthistorikere. Hele tre af dem skal folde deres forskning ud på Københavns Universitet.

Stipendiemodtagerne vil præge dansk kunstforskning i de kommende år, siger samlings- og forskningschef ved Statens Museum for Kunst Peter Nørgaard Larsen, som er formand for Bedømmelsesudvalget:

»Fælles for mange af projekterne i år er en interesse for, hvordan kunsten kan forandre samfundet. Det er et interessefællesskab, som kendetegner de nye generationer af kunsthistoriske forskere, synes jeg. De har en større interesse for kunstens kritiske og forandrende potentiale.«

»Formålet med stipendierne er at give talentfulde yngre forskere mulighed for at yde væsentlige bidrag til den kunsthistoriske og kunstneriske forskning i Danmark. Det er jeg sikker på, vi kommer til at se fra denne årgang,« siger Peter Nørgaard Larsen.

Katarina Stenbeck: Øko-æstetik mellem tvetydighed og relevans

Hvem: Katarina Stenbeck, MA, kurator, 40.
Hvad: Mads Øvlisen ph.d.-stipendium – Praksisbaseret kunst.
Hvor: Institut for Kunst- og Kulturvidenskab.

Katarina Stenbecks projekttitel er ‘Øko-æstetik mellem tvetydighed og relevans’. Formålet med projektet er at analysere samtidskunstens og udstillingsmediets kritiske potentiale med særligt henblik på at diskutere kunstens muligheder for at tematisere de radikale miljøforandringer, vi står overfor.

Birgitte Thorsen Vilslev: Eksperimentalfilm genopdaget

Hvem: Birgitte Thorsen Vilslev, mag.art. i kunsthistorie, 35.
Hvad: Mads Øvlisen ph.d.-stipendium – Kunsthistorie.
Hvor: Institut for Kunst og Kulturvidenskab, SMK Statens Museum for Kunst og DFI Det Danske Filminstitut.

Birgitte Thorsen Vilslevs projekt har titlen ‘Eksperimentalfilm genopdaget. En kunsthistorisk analyse af dansk eksperimentalfilm i internationalt perspektiv’. Dansk eksperimentalfilm er et overset felt i kunsthistorisk forskning. Derfor vil Vilslev gerne bidrage til at få beskrevet og indskrevet filmværker lavet af billedkunstnere i kunsthistorien og i en international avantgarde kontekst.

Kerry Greaves: On the Edge – gentækning af danske kunstnerkollektiver

Hvem: Kerry Greaves, ph.d., 38.
Hvad: Mads Øvlisen postdoc-stipendium – Kunsthistorie.
Hvor: Institut for Kunst og Kulturvidenskab.

Kerry Greaves’ projekt hævder at kunstnerkollektivets tradition som kreativ metode i Danmark bidrog til originale og progressive fremgangsmåder, som kan udvide den kunsthistoriske diskurs internationalt. Projektet vil undersøge det unikke, indfødte fænomen kunstnersammenslutninger og deres synergiskabende interaktioner med både officielle og mere radikale kulturelle formationer i det tyvende århundrede.

gbg@adm.ku.dk