Videnskab

KU-professorer får Carlsbergfondets Forskningspris

VINDERE - Carlsbergfondets Forskningspris 2016 går til professor i matematik Tobias Holck Colding og professor i international udviklingsret Morten Broberg. Med prisen følger en million kroner til hver af prismodtagerne.

Søndag uddelte H.K.H. kronprinsesse Mary og uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs Carlsbergfondets Forskningspris 2016 til to forskere på Københavns Universitet.

Den ene pris gik til professor Morten Broberg, Centre for international law, Conflict and Crisis, på Det Juridiske Fakultet for sin forskningsindsats inden for området International udviklingsret. Den anden pris fik professor Tobias Holck Colding, Institut for Matematiske Fag på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, for sin enestående forskning inden for matematik.

750.000 kroner til forskning

Morten Broberg har igennem flere år opbygget forskningsområdet ’International udviklingsret’ og beskæftiger sig med retslige udfordringer og dilemmaer inden for emner som udviklingsbistand, international handel og retsreformer i udviklingslande. Hans samarbejder med forskere fra en vifte af fagområder, som beskæftiger sig med de samme problemstillinger ud fra andre perspektiver.

Tobias Holck Colding arbejder med geometrisk analyse og differentialgeometri, et af de mest betydningsfulde forskningsområder i matematikken i dag. Han har bl.a. forsket i sæbefilm og sæbebobler: Hvordan flader naturligt ændrer form over tid. De teknikker, der er udviklet for at forstå og beskrive området, har haft fantastiske anvendelser inden for mange andre felter.

Med priserne følger en million kroner. De to forskere skal bruge 750.000 kr. af pengene til deres forskning, mens de resterende 250.000 kr. er en personlig hædersgave.

uni-avis@adm.ku.dk