Videnskab

KU med i eksklusivt fællesskab af europæiske forskningsuniversiteter

KLUB – Københavns Universitet får bedre muligheder for at være med til at oplyse europæiske politikere og beslutningstagere om forskningstunge universiteters betydning for samfundet.

Når det gælder forskning, hvad har Københavns Universitet så tilfælles med for eksempel University of Oxford, University of Cambridge og det tyske Universität Heidelberg?

De har sikkert meget tilfælles, men nyt er det, at Københavns Universitet (KU) kommer med i samme fællesskab som de tre andre sammen med i alt 23 europæiske forskningsuniversiteter.

Fællesskabet hedder LERU (League of European Research Universities).

Det er ikke et fællesskab, man bare melder sig ind i. Et universitet kan kun komme med, hvis det bliver inviteret. KU har modtaget en invitation og bliver derfor medlem af LERU fra 1. januar 2017.

LERU er vigtig talsmand

I LERU deler universiteterne viden og erfaringer og står sammen om at påvirke rammevilkår for forskning og uddannelse.

Desuden er LERU en vigtig talsmand for europæiske forskningsuniversiteter, når det drejer sig om europæisk forsknings-, innovations- og uddannelsespolitik. Det gælder for eksempel i forhandlingerne om EU’s kommende forskningsrammeprogram, og det er alt sammen noget KU gerne vil være en del af, fremgår det af en pressemeddelelse fra KU.

»LERU-fællesskabet er et vigtigt skridt i at få mere indflydelse på EU-niveau og få en stemme over for beslutningstagerne i Bruxelles. Ved at samarbejde, hente læring og dele viden med de andre europæiske universiteter kan vi højne effekten af KU’s forsknings- og uddannelsesaktiviteter i Danmark og globalt,« siger KU’s rektor Ralf Hemmingsen.

anfj@adm.ku.dk