Videnskab

KU-forskere arbejdede uden kontrakt på Qatar-projekt

AL ZUBARAH - Københavns Universitet forhandler med emiratet Qatar om at få dækket udlæg for 24 millioner til afbrudt arkæologisk projekt. Dekanen på Det Humanistiske Fakultet er stadig ved at få overblik over projektets økonomi.

Københavns Universitet har i perioden 2009-2014 stået for udgravninger og arkæologiske undersøgelser i ruinbyen Al Zubarah i Qatar. Projektet skulle oprindelig have fortsat frem til 2019, men dets fremtid er usikker på grund af økonomiske stridigheder mellem parterne.

Ifølge dekan ved Det Humanistiske Fakultet på KU Ulf Hedetoft har det omfattende arkæologiske projekt siden begyndelsen af 2015 stået stille.

De 24 millioner er en hensættelse

Projektet har ellers i samme periode været markedsført på Institut for Regionale og Tværkulturelle Studiers hjemmeside, ligesom institutleder Ingolf Thuesen i november 2015 modtog KU’s innovationspris og 25.000 kroner for udviklingen af en app til besøgende i ruinbyen.

I februar af 2016 kom det frem i Jyllands-Posten, at Københavns Universitet ikke har kunnet få refunderet udgifter for i alt 24 millioner kroner fra samarbejdspartnerne i Qatar.

Disse penge er nu hensat som et muligt tab, mens universitetet forhandler om at få dem hentet hjem.

Dekan opdagdede, at Qatar ikke havde betalt regninger i et helt år

Nu viser det sig, at KU’s udsendte medarbejdere i hele 2014 har arbejdet uden en kontrakt, der kunne have fastlagt vilkårene for samarbejdet mellem universitetet og Qatars museumsmyndigheder.

Det bekræfter dekan Ulf Hedetoft.

»Der var dog løbende accept af arbejdets omfang og indhold fra Qatar-museets side, så institut og projektledelse har antaget, at det som normalt på de kanter kun var et spørgsmål om tid, før kontrakten forelå. Den kom så beklageligvis ikke,« skriver dekanen i en e-mail til Uniavisen.

»Omvendt har Qatar i praksis anerkendt arbejdet, idet de i august 2015 udbetalte 1/3 af det manglende beløb for 2014,« skriver Ulf Hedetoft. »For perioden 2009-13 har der været en kontrakt – men Qatar var også da meget langsomme til at dække udgifterne for det udførte arbejde.«

Dekanen skriver også, at det “primo 2015” gik op for ham, at KU »ikke havde modtaget betalinger overhovedet for det forudgående år.«

I slutningen af februar har KU haft en delegation i Qatar for at drøfte spørgsmålet om pengene, oplyser Ulf Hedetoft.

»Jeg har en forventning om, at pengene nok skal komme,« skriver han.

chz@adm.ku.dk