Videnskab

KU er Europas sjettebedste ifølge ny Leiden-ranking

RANGLISTET - KU's videnskabelige output er i top ifølge ny rangliste. Til gengæld kniber det lidt med prestigen.

Ifølge den seneste CTWS Leiden-ranking er Københavns Universitet verdens 30. bedste. Og i Europa er kun fem universiteter bedre end KU.

Leiden-ranglisten er bibliometrisk, dvs. at den er baseret på, hvor gode KU’s forskere er til at publicere deres arbejde i form af videnskabelige artikler (ikke bøger), og hvor meget denne KU-forskning bliver citeret af andre.

KU rykker i 2016’s udgave af Leiden-listen 12 pladser frem globalt, skriver KU Kommunikation.

Ifølge Leiden-ranglisten er Harvard University, USA, verdens bedste målt på antallet af toppublikationer, mens University of Toronto, Canada, er næstbedst.

Forbavsende forskellige placeringer

Selv om de toneangivende rangliste-organer i de senere år har anerkendt Københavns Universitet som et godt akademisk miljø – og med få undtagelser også som Danmarks førende universitet – er der ret stor forskel på, hvilken placering KU får på de forskellige ranglister.

Ifølge THE World University Rankings er KU Europas 33. bedste universitet og nr. 82 globalt, mens QS World University Rankings vurderer KU som nr. 22 i Europa og 69 i verden.

De to sidstnævnte ranglister er anderledes skruet sammen end Leiden-listen og giver blandt andet point for sådanne ting som akademisk prestige. Disse lister domineres i øvrigt af universiteter i USA og UK i (endnu) højere grad end Leiden-ranglisten.

KU’s prestige er ifølge THE World University Rankings faldende. I en aktuel måling faldt KU ud af denne ranglistes top-100 over mest prestigiøse læreanstalter.

chz@adm.ku.dk