Videnskab

KU Derude: Danmarks største tandlægeklinik

Hvide kitler, pirrende borelyde og i hundredvis af ventende patienter præger den nordlige del af Panum hvor der uddannes tandlæger, tandplejere og klinikassistenter

Nå Knud. Nu ikke mere snak,« lyder det gemytligt fra tandlægestuderende Jesper Juul Nielsen der sammen med sin medstuderende Trine Wichman er ved at lave en voksmodel til en protese.

Tonen er lun mellem de to studerende og den pensionerede sømand i tandlægestolen, men de har også allerede tilbragt mere end 12 timer sammen i tandlægeklinikken på anden sal i Panum-bygningen.

»Nu sætter vi den her op i ganen, og så skal du tygge sammen,« lyder det professionelt fra Trine Wichmann.

Der arbejdes møjsommeligt med voks, skalpel og bunsenbrændere for at skabe en protese der passer perfekt til Knuds gummer. At lave en tandprotese tager 12 gange to timer for de studerende. Til gengæld sparer Knud mange tusind kroner.

»For mig er det lige så skræmmende at gå til tandlægen som at komme her, men jeg er da efterhånden blevet mere tryg ved det,« fortæller Knud inden han læser videre i sin bog.

Der er patienter i fem af de otte stole i det åbne kliniklandskab. De studerende arbejder sammen to og to med at lave proteseforslag af rødt og grønt voks til patienterne mens en uddannet tandlæge kigger dem over skulderen.

»Det her er et af hyggefagene fordi der er så mange pauser hvor man kan få snakket lidt sammen. Når vi laver andre behandlinger, står vi jo med en masse ting inde i munden på patienten og har for det meste for travlt til at snakke,« fortæller Jesper Juul Nielsen.

I klinikken ved siden af har klinikassistenterne og tandplejerne deres gang. Patienterne i det første afsnit af klinikken er gabende dukkehoveder i menneskestørrelse.

De lyserøde plasthoveder sidder fast på en metalstang. En i hver tandlægestol. Plasticpatienterne bliver brugt af klinikassistenterne til at øve sig på inden de får patienter af kød og blod, fortæller en venlig hvidkitlet dame.

Længere henne ad gangen er der rigtige, levende patienter i stolene, men herinde udføres kun tandrensninger og forebyggende undersøgelser.

Odontologisk fredagsbar
Med sine otte receptioner og mere end 1.000 patienter om dagen bliver den nordlige ende af Panum-byningen hver dag forvandlet til Danmarks største tandlægeklinik.

De studerende på Tandlægeskolen – eller Odontologi som det også kaldes – har dermed direkte adgang til den praktiske træning næsten hver dag fra fjerde til tiende semester.

I kælderen under Tandlægeskolen ligger Odontologisk Forenings fredagsbar. Her er fyldt med hvide kitler, træsko og tandbørster.

Dorthe der går på tiende semester, sidder og tegner en over- og undermund med syv tænder i alt.

Det er et proteseforslag til en patient hun er i gang med at behandle. Også den afsluttende eksamen til sommer er yderst praktisk.

»Vi får en patient ind på den odontologiske klinik som vi så har fire timer til at behandle,« forklarer Dorthe.
De tandlægestuderende har fælles undervisning med medicinerne det første år, men ellers har de ikke så meget med hinanden at gøre.

En del medicinere benytter sig dog af odontologernes kaffeautomat i baglokalet til fredagsbaren.

»Vi holder os mest i den her ende af bygningen hvor vi har vores fredagsbar og vores undervisning,« forklarer en anden 10. semester studerende ved bordet.

Heller ikke de studerende på Skolen for Klinikassistenter og Tandplejer ser man meget til i hverdagen hvilket kan undre de tandlægestuderende der hænger ud i fredagsbaren denne mandag formiddag.

»Desværre, for det er jo mennesker vi har meget med at gøre når vi er færdige, men vi har ikke pauser samtidig, så det gør det svært at ses med dem til hverdag,« siger Kasper der også går på 10. semester.