Videnskab

Københavns Universitet scorer fire internationale professorer

PROFESSORHØST - KU gaflede fire ud af syv professorater, da Dansk Grundforskningsfond uddelte 200 millioner til at ansætte internationale forskere på danske universiteter.

Københavns Universitet (KU) modtog fredag 20. maj en ualmindelig høj opløsning af en saltvandsindsprøjtning fra Danmarks Grundforskningsfond til at drive forskning for i flere år fremover.

KU får 120 millioner til at ansatte fire professorer til at lave fem års verdensklasse-forskning.

Pengene kommer fra Danmarks Grundforsknings ‘Niels Bohr Professor-program’, der har som formål at berige danske forskningsmiljøer med førsteklassesforskere fra udlandet.

Programmet giver dog også mulighed for at ansætte ‘enestående danske forskere’, der ellers havde valgt en forskerkarriere i udlandet.

De syv topforskere er nu blevet inviteret til kontraktforhandlinger med Danmarks Grundforskningsfond.

Fonden skriver i en pressemeddelelse, at danske forskere allerede samarbejder med internationale forskningsmiljøer via digitale medier, men hvis der også er et fysisk samarbejde, øger det effekten af det internationale samarbejde markant.

Fire internationale kapaciteter på vej til KU

Ifølge nyheder.ku.dk er de fire professorer, KU modtager midler til at ansætte:

Professor Morten Bennedsen, økonom, kommer fra INSEAD Business School i Frankrig, arbejder med at analysere verdens mest udbredte organisationsform, nemlig familieejede virksomheder. Han skal arbejde på Økonomisk Institut på Det Samfundsvidenskabelige fakultet, og med ham følger 30 millioner kroner.

Professor Alexei Verkhratsky, hjerneforsker, kommer fra University of Manchester og forsker i kognitiv aldring og associerede neurologiske sygdomme. Med ham følger 30 millioner kroner til en ansættelse på Center for Basic and Translational Neuroscience på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Professor Matthew Collins, arkæolog, kommer fra University of New York og arbejder med at udvinde information fra arkæologisk materiale, for eksempel dinosaurer eller tidligere menneskeaber, hvor dna’et for længst er forsvundet. han skal ansættes på Center for Geogenetik på statens Naturhistoriske Museum ved KU. 31 mio. kroner er afsat til formålet.

Professor Enrico Ramirez-Ruiz, fysiker, kommer fra University of California og forsker primært i universets voldsomme fænomener som supernova-stjerneeksplosioner, udbrud af gammestråling og og sorte huller i galaksers centrum. Til hans ansættelse medfølger 30 mio. kroner, på Dark Cosmology-centret på Niels Bohr Institutet.

De resterende tre professorer er omtalt på Dansk Grundforskningsfonds hjemmeside. Aarhus Universitet modtager to af dem, mens Syddansk Universitet modtager den tredje.

uni-avis@adm.ku.dk