Jiri Lukas

PROTEINFORSKNING - Professor Jiri Lukas er topchef hos Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Professor Jiri Lukas har været executive director på Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research siden 2012. Her forsker han og hans gruppe i proteiner og posttranslationel modifikation, der beskytter det menneskelige genom mod skader, som kan forårsage fx cancer og tidlig ældning.

Jiri Lukas voksede op i Brno i det tidligere Tjekkoslovakiet og er uddannet i veterinærmedicin. Efter et længere ophold på Oxford Universitet begyndte Lukas at interessere sig for hvad der er galt med reguleringerne, når en normal celle begynder at dele sig ukontrolleret, som det sker ved kræft. I 1993 flyttede Jiri Lukas til København for at arbejde hos Kræftens Bekæmpelse, hvor han blev i 20 år, indtil han rykkede til Københavns Universitet.

Jiri Lukas har løbende publiceret sin forskning i førende videnskabelige tidsskrifter som Science, Nature og Cell, og har modtaget adskillige priser og anerkendelser. For nylig er han også blevet medlem af Videnskabernes Selskab.

Kilde: sund.ku.dk