Videnskab

Ikke flere beviser for snyd i Penkowas forskning

NY AFGØRELSE - Det er ikke muligt at bevise, at Milena Penkowa har begået flere tilfælde af snyd, end dem hun allerede er dømt for. Det meddeler Udvalgene for Videnskabelig Uredelighed (UVVU) efter at have gennemgået 15 artikler, som hjerneforskeren var medforfatter på.

Endnu punktum er sat i sagen om hjerneforsker Milena Penkowa.

Ifølge Københavns Universitet meddeler Udvalgene for Videnskabelig Uredelighed (UVVU) i en ny afgørelse, at man ikke har kunnet dokumentere flere tilfælde af snyd i Penkowas forskning.

UVVU’s afgørelse kommer som en udløber af den såkaldte Lassmann-rapport, som et internationalt forskningspanel udarbejdede på vegne af Københavns Universitet. Efter en gennemgang af 79 artikler, som Penkowa var medforfatter på, konkluderede rapporten, at der var begrundet mistanke om videnskabelig uredelighed i 15 af artiklerne.

Det er disse 15 artikler, UVVU nu har gennemgået. Om end UVVU ifølge KU har fundet flere “påfaldende” forhold i artiklerne, har de ikke kunnet dokumentere snyd i form af fx opdigtede dyreforsøg, manipulation med data, forfalskning af resultater og ikke udførte kontrolforsøg.

Det sidste punktum er ikke sat

Milena Penkowa er tidligere i to tilfælde blevet kendt uredelig af UVVU – for at fuske med vævsprøver og for at fabrikere forsøgdata.

Hun blev endvidere i 2010 idømt tre måneders betinget fængsel for dokumentfalsk og falsk anklage. Retten fandt, at Penkowa – i et forsøg på at skjule underslæb for cirka 30.000 kroner – havde forfalsket papirer, så de pegede på, at en af hendes studentermedhjælpere havde begået underslæbet og modtaget pengene.

Penkowa fratrådte sin stilling på Københavns Universitet i 2010, men det sidste punktum er ikke sat i sagen – heller ikke med UVVU’s seneste afgørelse.

I 2014 lykkedes det nemlig Københavns Universitet at få politiet til at genåbne en sag om dokumentfalsk, bedrageri og påståede forsøg med 700 rotter i Spanien. Sagen var oprindeligt faldet for forældelsesfristen – men efter en klage fra KU vurderede politiet, at der var tale om dokumentfalsk af særlig grov karakter, hvorfor forældelsesfristen kunne udvides fra syv til 10 år. Sagen forventes afgjort i løbet af 2015.

dennis.christiansen@adm.ku.dk