Videnskab

Giftigt kryb har indtaget Zoologisk Museum

FLERE GÆSTER I SPINDET - Til en udstilling om edderkopper bad Zoologisk Museum kunsthåndværkere om at lave kreationer over de små dyr. De mange kunstneriske indslag skal tiltrække nye grupper af besøgende og fylde pladsen bedre ud mellem de levende udstillingsdyr.

Kriblekrable. Små, lodne, giftige kryb med et dårligt rygte. Sig ordet: Edderkopper!

SE OGSÅ GALLERI: Edderkopper på Zoologisk Museum

De ottebenede småkravl har fundet vej ind på en udstilling på Zoologisk Museum, der er en del af Københavns Universitet. Spørgsmålet er så: Hvad gør man, når man som museum har rigtig mange kvadratmeter udstillingplads, men udstillingsgenstandene er relativt små?

Svar: Får en håndfuld kunstnere og modelmagere til at hjælpe sig med at lave noget større til at fylde pladsen ud med, og så har al den edderkoppekunst også endnu en virkning, håber man på museet.

Skal tiltrække nye slags besøgende

Joakim Engel er kreativ direktør og 3D-artist på Zoologisk Museums udstilling om edderkopper. Han fortæller, at integreringen af kunst i udstilingen også sker for tiltrække nye tilskuere.

»Vi har forsøgt at integrere noget mere kunst og noget mere kulturhistorie i udstillingen, end man klassisk gør i naturhistoriske udstillinger. Det gør vi, dels fordi vi synes selv, det er interessant, men også fordi vi tror, at vi kan nå et større publikum,« siger han og fortæller videre om museets målgruppeovervejelser bag udstillingen:

»Naturhistoriske museer er generelt gode til at få mange børn ind, og det får vi også, men vi mangler at få bedre fat i lidt yngre mennesker og par uden børn, og vi prøver her at ramme lidt bredere og få nogle nye grupper af besøgende,« fortæller Joakim Engel.

Verdens tungeste edderkop og alle de andre

Udstillingens levende udstillingsgenstande er der i mange slags: store og små, giftige og mindre giftige, aggressive og næsten til at klappe. Mange af edderkopperne kan godt lide at sidde og ‘vise sig frem’ på glasvæggene i deres montrer.

Joakim Engel fortæller, at hver art har sit eget temperament. Én edderkop er meget tolerant og en god nybegynder-edderkop for kæledyrsholdere. En anden, der også er meget giftig, er til gengæld totalt hysterisk og stiller sig på bagbenene i forsvarsposition, hvis museets medarbejdere bare nærmer sig for at arbejde med dens montre.

Udstillingen har ‘selvfølgelig’ et eksemplar af verdens tungeste edderkoppeart: theraphosa blondi (intet dansk navn). Den er stor som en voksen mands håndflade og er for så vidt ganske fredelig, men den kan skyde sine giftige ryg-hår fra sig, når den føler sig truet, og det kan blive meget ubehageligt for eksempel for astmatikere.

Kæmpe edderkopper i farvestrålende glas

Udstillingen er i det hele blevet til en smuk og talentfuld blanding af de levende dyr foruden en del edderkoppeinspirerede kunstværker samt diverse brugsgenstande fra hele verden fremstillet af edderkoppernes spindelvæv.

En glaskunstner har på næsten magisk vis udført de farvestrålende og naturtro kopier i kæmpestørrelse af edderkopper. Andre kunstnere har vævet et halstørklæde, der er lavet udelukkende af spindelvæv fra Nephila-edderkopper. Museet har også valgt at fremvise kunstskåle formet som spindelvæv af rustfast stål.

Udstillingen viser desuden eksempler på naturfolks udnyttelse af spindelvæv. Var det for eksempel noget med et sæt regntøj lavet af spindelvæv? Det er nemlig vandtæt, fandt et naturfolk ud af.

anfj@adm.ku.dk