Videnskab

Et forskerdøgn på Frue Plads

FORSKNINGENS DØGN - Kæmpeblæksprutter, mystiske bjørnedyr og en hær af supersociale myrer. Frue Plads er i to dage omdannet til Forskertorv med masser af boder og aktiviteter for både børn og voksne.

På Frue Plads bakser montør Johannes Trøjmer i sine solide blå overalls onsdag ved 12-tiden med at få teltduge, gulvunderlag, teltstænger og alt det løse på pladsen omdannet til rigtige telte og boder.

Han og resten af arbejdsholdet fra Rent A Tent er ved at gøre pladsen klar til Forskningens Døgn, torsdag og fredag den 19. og 20. april. Johannes Trøjmer lover, at alle telte er klar onsdag klokken 14, når formidlerne rykker ind med deres gear. Døgnet åbner for offentligheden torsdag morgen kl. 9.

I år omdanner Københavns Universitet nemlig Frue Plads til torveplads med telte, boder og et væld af aktiviteter, i anledning af Uddannelsesministeriets landsdækkende videnskabsfestival.

Fra Rådhuspladsen til Frue Plads

Det er 8. år i træk, at der landet over bliver afholdt Forskningens Døgn for at vække danskernes interesse for forskning. Formidlingsdagene bliver skudt i gang torsdag i Festsalen, hvor uddannelsesminister Morten Østergaard og rektor Ralf Hemmingsen er værter.

– I år har vi flyttet forskertorvet fra Rådhuspladsen til Frue Plads for at skabe endnu større tilknytning til universitetet. Efter den officielle åbning vil Kronprinsesse Mary blive guidet rundt på Forskertorvet, hvor vi inviterer alle til at tage et kig ind i forskningens verden, fortæller kommunikationsmedarbejder Mette Rousøe fra KU.

Døgnfluerne svirrer

Fra Forskertorvet kan de besøgende, sammen med forskere fra Øresundsakvariet, for eksempel dykke ned i de mangeartede livsformer i Øresund og Kattegat eller tage med på en rejse 500 millioner år tilbage i tiden og møde de sagnomspundne kæmpeblæksprutter.

Du kan også møde ph.d.’er, der underholder med stand up om deres forskning eller du kan studere supersociale myrer. Måske har du lyst til at lave din egen solbeskyttelse, lege med lava eller teste din viden om malaria?

I anledning af det danske EU-formandskab kan man også kigge forbi debatteltet ‘Fremtiden EUropa’ – og undervejs snuppe sig en smagsprøve fra det nordiske hverdagskøkken.

Læs mere om Forskningens Døgn på universitetet her