Videnskab

EM-guld til syntesebiologi-studerende fra KU

PRÆMIERING - I weekenden vandt 11 studerende fra Københavns Universitet guldmedalje ved Europamesterskaberne i Syntesebiologi for studerende. De blev præmieret for at nytænke kræftbehandling og for at gøre det nemt for alle hold at dele erfaringer og viden.

Stoltheden var let at spore i de 11 studerende fra Københavns Universitet, da de blev udråbt som guldmedaljevindere for deres syntesebiologiske projekt, som de har brugt hele sommeren på hos Center for Syntesebiologi på Københavns Universitet.

Det er første gang at et hold fra Københavns Universitet vinder guld i den internationale studenterkonkurrence i syntesebiologi iGEM. Og der er blevet lagt mærke til de studerendes projekt blandt dommerne:

»KUs iGEM-hold imponerede dommerne både hvad angår deres nye ideer om kræftbehandling og deres evner til at skabe et bredt, internationalt samarbejde med andre iGEM-hold,« siger holdets vejleder Björn Hamberger, der var en af de 60 iGEM dommere.

’Bricks of Knowledge’ skal gøre alle klogere

Blandt de 60 hold, der deltog i den europæiske iGEM-finale, bliver guld kun tildelt de hold, hvis projekt opfylder en række strenge kriterier. I år var niveauet blandt de europæiske iGEM-hold højt, og 26 hold opfyldte kriterierne for guld.

KUs hold har for eksempel bygget nye genetiske funktioner, kaldet biobricks, til det åbne iGEM-register. De er desuden blevet præmieret for deres ’Bricks of Knowledge’ projekt – en platform, hvor iGEM-hold fra hele verden kan dele erfaringer.

Inddrag andre – til gavn for samfundet

iGEM konkurrencen belønner de hold, der inddrager andre fagligheder og som belyser projektet fra andre vinkler – eksempelvis sociale, etiske og økonomiske. Det skal sikre at projektet er til gavn for samfundet og bliver imødekommet af offentligheden. KU’s vice-direktør for Forskning og Innovation, Anna Haldrup, er derfor glad for at KU markerer sig i iGEM-konkurrencen:

»iGEM skoler studerende i at være fremtidens videnskabs-entreprenører – og med guldmedaljen har årets hold bestået lakmusprøven på fornem vis. De har vist, at fokus på at løse samfundsudfordringer kombineret med deres dygtige arbejde på tværs af fag og kompetencer, giver redskaberne til hurtigt at finde spændende og industri-relevante løsninger – alt sammen noget universitet og i særdeleshed samfundet har brug for i fremtiden.«

Holdet har lavet sin egen hjemmeside, hvor du kan læse mere om holdet og dets projekt.

uni-avis@adm.ku.dk