Videnskab

Ekspert: Let at snyde med eksamensbeviser

Erik Johansson fra svenske Högskoleverket mener at handlen med forfalskede eksamensbeviser nu er så omfattende at værdien af uddannelser risikerer at blive udhulet

Det er så let at lave sit eget eksamensbevis eller købe et fra et af de mange hundrede fupuniversiteter der sælger universitetsgrader at arbejdsgivere og universiteter i højere og højere grad må være forsigtige i deres håndtering af ansøgninger. Det mener Erik Johannson fra afdelingen for vurdering af udenlandske eksamensbeviser i det svenske Högskoleverket.

Han har sammen med Henrik Hansson fra Stockholms Universitet skrevet en rapport om problemet og har i den forbindelse konstateret at der også sælges eksamensbeviser fra Københavns Universitet på internettet. »Det er ekstremt let at lave sit eget eksamensbevis. Det kræver blot en ordentlig computer, scanner og printer, så kan du lave noget der ligner den ægte vare uden de store omkostninger,« siger han.

Nogen slipper igennem
Erik Johansson konkluderer at universiteter og arbejdsgivere må blive bedre til at kontrollere eksamensbeviserne ægthed hvis de vil undgå at svindlere slipper igennem nettet. Det stiller til gengæld store krav til organisationernes ressourcer da det er mandskabs- og tidskrævende at tjekke de mange ansøgninger.

Erik Johansson understreger at det er vigtigt at skelne mellem traditionelle forfalskninger af eksamensbeviser fra rigtige universiteter og falske eksamensbeviser fra fupuniversiteter. Siden 1999 har Högskoleverket politianmeldt 60 sager vedrørende forfalskninger fra rigtige universiteter. »Der er helt sikkert sluppet nogen igennem,« siger Erik Johansson. I samme periode har der været over 100 sager vedrørende eksamensbeviser fra fupuniversiteter.

Lovgivning nødvendig
Han tror ikke på at det nogensinde vil lykkes at komme svindlen til livs, så spørgsmålet er hvordan vi håndterer problemet og lærer at leve med det. Erik Johannson mener at vi kan komme et stykke ad vejen med oplysning om problemet, men han vurderer at det også er nødvendigt at lovgive på området. Det betragtes både i Danmark og Sverige som dokumentfalsk at kopiere et eksamensbevis fra et rigtigt universitet, mens det i ingen af de to lande er ulovligt at drive et fupuniversitet eller at købe en grad fra et. I nogle stater i USA er det derimod ulovligt at benytte et eksamensbevis fra et fupuniversitet, og det mener Erik Johansson vi også burde overveje i Skandinavien.

clba@adm.ku.dk