Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Videnskab

Dus med Darwin

Med åbningen af den nye udstilling 'Evolution' vil Zoologisk Museum lære danskerne om Charles Darwins berømte teori som i år har 150-års jubilæum

Biolog og formidlingschef på Statens Naturhistoriske Museum, Hanne Strager, udtrykker sin glæde over udsigten til at de mange børn længe vil huske deres første besøg på Zoologisk Museum.

»Prøv bare at forestille dig hvor mange billeder af de to skeletter der kommer til at hænge i forskellige børnehaver!«

Udstillingen er blevet til i fællesskab med Aarhus Universitet og har været planlagt i over et år. Siden marts 2008 har den store Oceanhal været lukket for besøgende mens museumsfolkene har arbejdet bag kulisserne.

På spørgsmålet om hvorfor der er brug for en udstilling om evolution netop nu, kigger Hanne Strager op og udbryder bestemt:

»Det tankevækkende er da at der skulle gå 150 år fra udgivelsen af Darwins bog ‘Om Arternes Oprindelse’ før man overhovedet fik en udstilling om evolution! Det er jo noget af det mest fundamentale i biologien, så selvfølgelig skal Danmark have et museum med en udstilling om evolution.«

Kreationisme og Intelligent Design
Zoologisk Museum havde et stykke tid inden udstillingen lavet stikprøver i forhallen og spurgt de besøgende hvad de vidste om evolutionen.

»Det viste sig at mange ikke vidste særlig meget,« husker Hanne Strager. »Folk nævnte ofte at ‘det er noget med at mennesker nedstammer fra aberne.’ Og det er jo ikke rigtigt selv om vi godt nok har den samme stamfader. Samtidig er evolutionen jo meget mere end det, og det bør folk da vide noget om.«

Hanne Strager mener ikke at evolutionsteorien er under pres i Danmark, men globalt er det en anden sag. Religiøst baserede skabelsesteorier som kreationisme og Intelligent Design lever fortsat i bedste velgående, og selv om beviserne for evolutionsteorien bliver flere og flere, viser undersøgelser at mindre end halvdelen af befolkningen i USA tror på evolutionens verdensbillede. Det samme gælder i lande som Grækenland og Tyrkiet, mens undervisningsministre i Serbien og Italien i de senere år har forsøgt at fjerne evolutionsteorien fra undervisningen i skolen.

Dette er en problemstilling som Hanne Strager omtaler i sin nye bog Som at tilstå et mord som netop er udkommet. Bogen handler om Charles Darwin og evolutionsteorien.

»Da jeg startede researchen til min bog, så jeg ikke Intelligent Design som et problem, men det gør jeg nu. Når skoleelever for eksempel søger på ‘evolution’ på Google, handler nærmest halvdelen af websiderne jo om Intelligent Design eller kreationisme. Selv om eleverne muligvis kender til evolution, bliver de jo stadig eksponeret for de forkerte teorier, og det kan være et problem når flere af siderne ser så professionelle ud som de gør,« påpeger Hanne Strager og understreger at evolutionen er et faktum som man ikke kan så tvivl om.

Et eksempel fra dagligdagen som især mange børnefamilier nok kender til, er lus.

»De fleste ved at lus kan være svære at slippe af med. Når man bruger et lusemiddel, har nogle af lusene af og til en genetisk mutation som gør dem resistente over for lusemidlet. Mutationen er tilfældig og er derfor ikke sket for at beskytte lusene, men den beskytter dem altså alligevel. De lus der så overlever, giver det muterede gen videre til deres afkom, og snart vil hele lusepopulationen i huset være resistente over for det givne lusemiddel. Det er det samme der gør sig gældende når bakterier udvikler resistens over for antibiotika. Det er evolution!«

Selv om udstillingen skal mane myterne om kreationisme og Intelligent Design til jorden, er det ifølge Hanne Strager ikke religion i sig selv der er problemet. Så længe man forstår at skille tingene ad.

»Der er afgørende forskelle mellem religion og videnskab. I videnskab afholder man sig fra at bruge en gud som forklaring, men nøjes med at forholde sig til det man ved om universet og naturen. Hele vores civilisation bygger på videnskab, og derfor er det bekymrende og betænkeligt hvis større dele af samfundet begynder at fornægte den viden som videnskaben frembringer. Det betyder ikke at der ikke er plads til tro – den skal bare ikke blandes med videnskab eller bruges som forklaring på naturvidenskabelige fænomener.«

mbt@adm.ku.dk

Seneste