Videnskab

Al Zubarah: KU-forskeres pengeforbrug under kritisk lup

DYRT FORSKNINGSPROJEKT – Københavns Universitet står til et muligt tab på 24 millioner kroner på bremset udgravningsprojekt i Qatar. En aktindsigt viser, at KU’s samarbejdspartnere i Qatar rejste kritiske spørgsmål til KU's pengeforbrug.

Københavns Universitets store udgravning af ruinbyen Al Zubarah i oliestaten Qatar har siden begyndelsen af 2015 stået stille på grund af økonomiske uenigheder mellem KU og Qatar Museums Authority, der havde engageret forskere fra KU til at stå for det arkæologiske arbejde.

I hele 2014 arbejdede KU’s medarbejdere fra Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier (ToRS) i Al Zubarah uden en underskrevet kontrakt med partnerne i Qatar, og efterfølgende har qatarierne afvist at dække universitetets udgifter. Ledelsen på KU forhandler i disse uger om at få pengene retur, men mislykkes dette, står universitetet til et tab på 24 mio. kroner.

Udgravningen i Qatar skulle ellers efter institutleder på ToRS og projektansvarlig Ingolf Thuesen ifølge et interview med Uniavisen i efteråret 2014 ikke koste universitetet ’en krone’.

Han kaldte i interviewet emiren en fordringsfuld, men også på mange måder gavmild og moderne arbejdsgiver.

»Det er et kulturarvsprojekt, som går ud over arkæologien. Vi har ressourcer til at lave det på måder, som vi normalt ikke har mulighed for, og det skaber nye innovative løsninger og samarbejdsformer,« sagde Thuesen.

App til 125.000 euro

Meget tyder dog på, at KU´s stenrige samarbejdspartner i Qatar fik nok af de store udgifter til projektet. En aktindsigt viser i hvert fald, at Qatar Museums Authority var kritiske over for KU’s brug af penge og afrapporteringen af udgifterne.

I en e-mail fra 21. april 2015 skriver konsulent og Head of Archaeology Operations ved Qatar Museums Dr. Ferhan Sakal til ToRS, at han vil have uddybet, hvad KU’s regninger omfatter, specifikt udgifter til indkvartering, konsulentydelser, universitetsadministration og materialer.

Og i en senere e-mail fra 13. maj 2015 vil Dr. Sakal gerne vide, hvorfor man har brugt 125.000 euro (en lille million kroner) på at opgradere en app. Er dette blot for en opgradering? Spørger han.

App’en er en interaktiv guide til Al Zubarah, der kan findes i iTunes Store. I november 2015 modtager institutleder Ingolf Thuesen KU’s innovationspris og en præmie på 25.000 kroner for udviklingen af den, hvilket er omtalt i en artikel på ToRS’ hjemmesides forside fra november 2015.

Kritiske spørgsmål til dyre rejser

Ferhan Sakal vil også vide, hvad en regning på 60.000 euro (cirka 450.000 kroner) for rejser og ophold for fem personer omfatter.

Fem dage, 18. maj, senere svarer institutleder Ingolf Thuesens assistent Dr. Anna Razeto, at de 60.000 euro er brugt på business class-billetter til og fra Doha i Qatar for projektets to ledere (på engelsk ’directors’, op til seks rejser per år hver) foruden blandt andet rejser for ledende (på engelsk ‘high ranking’) KU-medarbejdere, ’fx rektors juridiske rådgiver’.

App-opgraderingen til 125.000 euro omfatter ifølge Anna Razeto på KU udviklingen af en app til børn og updates til app’en (oversættelse til arabisk).

Pengene skulle have været dækket af Maersk Oil, som har sponsoreret en del af arbejdet på Al Zubarah-projektet, skriver Anna Razeto, men KU har altså tilsyneladende sendt en regning for beløbet til Qatar Museums Authority.

Går i detaljer

Det fremgår af korrespondancen, at flere af KU’s svar undervejs synes at tilfredsstille Dr. Sakal. I en mail den 23. april 2015 oplyser han, at KU’s sidste regning for arbejde udført i 2013 nu er sendt til betaling.

Men det er også tydeligt, at KU er under lup. Den 27. april 2015 har konsulenten gransket KU’s regninger og fundet en diskrepans på 27 euro på en regning på 1,1 mio. euro.

KU undskylder for dette og sender en ny regning, fremgår det af Uniavisens materiale.

Business class-billetter til 17.000

Ifølge Uniavisens oplysninger har KU’s samarbejdspartnere i Qatar tilsyneladende accepteret, at KU’s medarbejdere har købt dyre flybilletter i forbindelse med besøg i Qatar.

Bilag fra 2011 viser, at institutleder Ingolf Thuesen og andre medarbejdere ved flere lejligheder har fløjet på business class-billetter til over 17.000 kroner stykket for returrejsen til Qatar, betydeligt mere end rejsen kan gøres for, hvis man ønsker at økonomisere.

En juridisk konsulent er også blevet fløjet fra Paris til Qatar i 2011 på en flybillet til godt 29.000 kroner på ToRS’ bestilling.

På et udtræk af udgifterne til projektet i 2014, hvor KU ikke har fået dækket sine udlæg, ses flere poster med uspecificerede køb af flybilletter til over 20.000 kroner stykket, men det er ikke af oversigten klart, hvem der har fløjet eller på hvilken billettype.

Uniavisen har bedt om et interview med institutleder Ingolf Thuesen, men ledelsen på Det Humanistiske Fakultet har svaret, at den ikke ønsker at udtale sig om sagen (bortset fra afklaring af tekniske spørgsmål) med henvisning til, at der i øjeblikket foregår forhandlinger med Qatar Museums Authority om de 24 millioner, som KU mangler på projektet.

chz@adm.ku.dk
clba@adm.ku.dk