Videnskab

9. december: Blæsedalen sladrer om kulstofbalancen i Arktis

JULEKALENDER 2016 - Et par km fra Arktisk Station undersøger forskerne kulstofbalancen i Arktis. Se fotos og læs med fra Grønland frem til juleaften.

Hvis den dybe permafrost i jorden i Arktis tør, vil den så frigive drivhusgassen CO2 til atmosfæren, fordi jorden indeholder meget store mængder af organisk bundet kulstof, der frigives i takt med den globale opvarmning?

Vil der eventuelt frigive katastrofalt meget CO2, så forsøget på at begrænse den globale opvarmning til et acceptabelt niveau lider skibbrud – med katastrofale temperaturstigninger og klimaforandringer til følge?

På et stykke tundra, et par km øst for Arktisk Station på Diskoøen i Vestgrønland, forsøger forskere fra Center for Permafrost ved Københavns Universitet at finde svaret.

Området ligger i ‘Blæsedalen’, som hedder sådan, fordi vindene fra den centrale del af Diskoøen falder ned imellem øens bjerge og suser ud mod havet via Blæsedalen. Derfor blæser det (næsten) altid her.

Minidrivhuse og læhegn simulerer global opvarmning

Forskerne bruger små, åbne, sekskantede drivhuse til at undersøge, hvordan de arktiske planter og jordbunden reagerer på klimaforandringerne.

(Artiklen fortsætter)

Der er utallige af de små sekskantede ‘drivhuse’ placeret rundt omkring i Blæsedalen

Drivhusene hæver nemlig temperaturen indeni dem med et par grader, og det efterligner effekten af den globale opvarmning. På jordbunden i drivhusene ligger lidt organisk materiale, og forskerne undersøger, hvor meget mere af det, der nedbrydes og afgiver CO2, ved en kunstigt forhøjet temperatur.

Der er også sat læhegn – eller snehegn – op i Blæsedalen, og de skaber den samme effekt om vinteren. De får sne, der fyger, til at lægge sig i driver i vindens læside, og det hæver også temperaturen nær jordbunden, med et par grader. Nedbrydningen sker nemlig også om vinteren.

(Artiklen fortsætter)

Her er et læhegn, der allerede har lavet lidt drive i dets læside. Bemærk også de to andre læhegn længere væk til højre i billedet

Billederne her er taget af en medarbejder fra Uniavisen sidst i oktober måned, men videnskab.dk har i øvrigt en artikel med et billede af det samme område fra om sommeren, hvor der er grønt. Artiklen beskriver detaljeret forskernes arbejde med at regne ud hvor meget ekstra CO2, der kan blive frigivet i Arktis.

anfj@adm.ku.dk