Videnskab

8. december: Isfjord spytter isbjerge ud til Diskobugten

JULEKALENDER 2016 - Nogle gange er det bare svært at sætte ord på en udsigt. Se fotos og læs med fra Grønland frem til juleaften.

Findes der sådan noget som en ‘isbjergs-generator’? Altså sådan et fænomen der kan spytte isbjerge ud nærmest på stribe?

Et eksempel på noget, der måske fortjener betegnelsen, ligger kun omkring 100 km øst for Københavns Universitets forskningsstation Arktisk Station på Diskoøen i Vestgrønland.

‘Isfjorden’ er navnet på den fjord, der ligger kun et par km syd for den grønlandske by Ilulissat inde på fastlandet. Fjorden løber så langt ind ind i landet, at den når helt ind til indlandsisen.

For 100 år siden var den fyldt med is året rundt, men i dag er den fyldt med drivende isbjerge, der har revet sig løs fra indlandsisen og driver ud igennem fjorden og videre ud i Diskobugten imellem Diskoøen og Ilulissat.

Resultatet er, at når man står i Ilulissat og kigger ud over havet til Diskoøens bjerge cirka 50 km væk, kan det være et spektakulært syn af isbjerge.

anfj@adm.ku.dk