Udland

VM i programmering: Hvordan skærer man en hullet ost i lige tunge skiver?

KODESPORT - Tre unge talenter fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet deltog i verdensmesterskabet i programmering i Marokko.

5 timer havde programmørholdet fra Datalogisk Institut (DIKU) på Københavns Universitet til at løse tretten matematiske gåder i konferencecenteret i Marrakesh, hvor årets VM i computerprogrammering fandt sted onsdag den 20. maj.

Repræsentanter fra 128 universiteter verden over deltog i håbet om at få fingre i pokalen, der ventede det hold, det lykkedes at løse flest problemer inden for de fem timer. Københavns Universitet var repræsenteret af Mathias Bæk Tejs Knudsen, ph.d. på DIKU, Jakob Bæk Tejs Knudsen, matematikstuderende på KU, og Thomas Dybdahl Ahle, tidligere DIKU-studerende og nu ph.d. på IT-Universitetet.

Det er første gang, at KU’s programmørhold er udtaget til VM, og første gang nogensinde, et dansk hold når til VM. Holdet, der blev stiftet i 2010 under navnet Lambdabamserne, har vundet DM fire gange. I efteråret 2014 vandt Lambdabamserne det nordvesteuropæiske mesterskab, og det blev adgangsbilletten til verdensmesterskabet.

Navnet Lamddabamserne er for øvrigt et levn fra DIKU-revyen 2010, hvor Scorekaj indtog scenen med charme, selvtillid og lækkert hår og masser af tips til at score lamse- …nårh nej, lambdabamser. Se sketchen på Youtube her.

Endte med en 64. plads

Årets VM bød blandt andet på et problem, der handlede om beregne tykkelsen af osteskiver, når osten var en hullet emmentaler, og skiverne skulle veje lige meget. Se alle problemerne her.

Lambdabamserne gik ikke efter vinderpladsen, men efter et hæderligt resultat, sagde Mathias Bæk Tejs Knudsen til DIKU-nyheder inden mesterskabet.

»Opgaverne ved VM er meget svære – hvilket er godt, for så kan vi bruge tiden på at løse de algoritmiske problemer i stedet for at programmere – og niveauet blandt deltagerne er et helt andet, især i de østeuropæiske lande. Der findes fx en hviderusser ved navn Gennady Korotkevich på kun 20 år, som allerede har vundet alt, hvad der vindes kan. Hvis han er med, så er det hans hold, der vinder.«

Mathias Bæk Tejs Knudsens forudsigelse holdt stik. Korotkevichs hold løste som det eneste hold alle 13 tretten problemer og vandt, foruden pokalen, førstepræmien på 16.500 U.S. dollars (cirka 110.000 danske kroner). Det lykkedes de tre programmører fra KU at løse fem problemer, og de endte på en delt 64. plads.

sofie.hansen@adm.ku.dk