Udland

Studerende i udlandet: problemet er penge

PENGE - Uniavisen har talt med to danske studerende, der i gang med at udleve deres eliteuniversitetsdrømme i USA. Det har kostet kassen og hårdt arbejde.

20-årige Ursula Raasted har valgt at læse hele sin bachelorudannelse på Brown University i USA. Et projekt, der ikke alene betyder, at hun i fire år skal være et ocean væk fra Danmark, men som også rundt regnet står i 1,2 millioner kroner.

Hvorfor valgte du ikke bare at blive hos venner og familie i smørhullet og nyde den gratis uddannelse i Danmark?

»Man kan sige, at jeg insisterede på at træffe valget uden hensyntagen til det praktiske og i første omgang fokusere på, om det gav mening for mig,« fortæller Ursula Raasted omgivet af kaffedrikkende og terpende studerende i caféen i Browns boghandel.

»Og sammenlignet med at læse i Danmark, var der mange fordele. Jeg ville gerne læse videre med det samme, men var samtidig ikke klar til at lægge mig fast på én retning. Og her har den frihed og selvstændighed, som amerikanske universiteter i almindelighed og Brown University i særdeleshed tilbyder, været enormt fed, da det har givet mig mulighed for at prøve nogle forskellige ting af og finde ud af, i hvilken retning jeg vil gå – nemlig ’creative writing’ og teatervidenskab.«

Men man kommer vel ikke udenom at forholde sig til praktiske udfordringer?

»Nej, og man skal da også virkeligt selv være indstillet på ar arbejde for at komme af sted, da der generelt ikke er meget støtte at få i Danmark. For eksempel i ansøgningsprocessen, der er helt anderledes end i Danmark. I USA er man ikke bare et nummer og søger ind på sit gennemsnit: Man skal sende en mere omfattende ansøgning, hvor man blandt andet skal vedlægge anbefalinger og skrive et ’personal statement’ om, hvem man er, og hvorfor man søger ind. Så det er ikke noget, man gør som et sidste-øjebliks-valg.«

Ursula Raasted understreger dog, at hendes største udfordring har været finansieringen. Forståeligt nok, da uddannelsen på Brown University koster den nette sum af 56.000 dollars (322.000 kroner) om året.

Og danskeren er endda en af de heldigere Brown-studerende. For via sit internationale gymnasium fik hun et stipendium, der dækker en stor del af udgifterne, ligesom hun også modtager økonomisk støtte fra Brown University samt har muligheden for at tage den hjemlige SU med til USA.

Men alligevel bliver hendes forældre stadig nødt til bidrage til finansieringen »for at få det til at løbe rundt,« som hun konstaterer.

Det er pengene værd

At det ikke er billigt at udleve drømmen om at studere på et af USA’s førende universiteter kan 27-årige Sune Engel Rasmussen også skrive under på. Han bachelor i historie fra Københavns Universitet og flittit Universitetsavisen-skribent og er netop begyndt på en etårig master i journalistik på Columbia University i New York, en uddannelse, der vil koste omkring 52.000 dollar (300.000 kroner).

Læg dertil et års øvrige udgifter, inklusive husleje i en af verdens dyreste byer. Og vupti: et årsbudget på en halv million. Og selvom Sune Engel Rasmussen har taget godt for sig af diverse fondsmidler, så regner han stadig med at forlade mulighedernes land med en gæld på 200.000 kr.

»Men den må man bare æde,« griner han i Brooklyns sensommersol.

»Altså, det er jo et valg. Og når man studerer sammen med amerikanere, sættes tingene i perspektiv, da de vant til meget større studielån. Til gengæld får man også nogle helt enestående oplevelser.«

Som Ursula Raasted råder Sune Engel Rasmussen andre danske studerende til at være i god tid med alt det praktiske: at få indsamlet anbefalinger, sørge for at skaffe en bankgaranti, der bekræfter at man kan betale for studiet, få taget de forskellige obligatoriske tests samt søge visum og ikke mindst SU. For ifølge Sune Engel Rasmussen tager sidstnævnte proces sin tid:

»Jeg søgte en fem-seks ugers tid før jeg skulle herover, og efter to måneder i New York ved jeg stadig ikke, om jeg kan få SU,« sukker han.

»Som sådan er det ikke specielt svært at arrangere et ophold på egen hånd. Men man skal være indstillet på at klare det selv.«