KU’s israelske forbindelse

28/01-10 kl. 11:00 Udland
KU's israelske forbindelse_Gaza efter bombning_Polfoto Billede: Shawn Baldwin/Polfoto GAZA – Israels angreb på Gaza i vinteren 2008-9 gik i høj grad ud over civile bygninger. Kritikere hævder, at det var en bevidst strategi, planlagt blandt andet fra Tel Aviv Universitet.

UNIVERSITETSDIPLOMATI - Har KU et medansvar for krigsforbrydelser og brud på menneskerettighederne ved at samarbejde med israelske universiteter med tætte forbindelser til hæren? Det mener studerende, der opfordrer til boykot; eksperter afviser

af Sune Engel Rasmussen

I november 2009 sad universitetsbestyrelsen i den norske provinsby Trondheim med en storpolitisk bombe i hænderne.

Efter opfordring fra en gruppe videnskabeligt personale satte ledelsen på Norges Teknisk-Naturvidenskabelige Universitet (NTNU) sig ned og stemte om, hvorvidt man skulle indlede en akademisk boykot mod Israel.

Angrebet på Gaza-striben i slutningen af 2008, der blev bredt fordømt af det internationale samfund, var i betydeligt omfang udført med assistance og planlægning fra israelske universiteter, som de norske universiteter samarbejdede med.

Norsk diskussion til Danmark

Resultatet af afstemningen blev et enstemmigt nej, men ånden var ude af flasken. NTNU blev fanget i en cyberstorm og verdensberømt blandt især pro-israelske bloggere.

Og debatten om akademisk boykot er fortsat ind i det nye år. Senest har flere norske rektorer erklæret sig villige til at diskutere muligheden af en akademisk boykot af Israel, uden dog selv at støtte et sådan tiltag.

I København demonstrerede en gruppe studerende i samme måned foran Københavns Universitet (KU) med opfordringen om at KU bør droppe sin samarbejdsaftale med Tel Aviv Universitet (TAU). En støtte til TAU – lød argumentet – er en indirekte støtte til den israelske stats overgreb på den palæstinensiske befolkning.

LÆS: Studerende: KU skal trække sig ud af Israel.

Tænketank for militæret?

I en rapport fra 2009 argumenterer forskere ved The School of Oriental and Asian Studies (SOAS) i London for, at Tel Aviv Universitet er dybt og åbenlyst involveret i våbenudvikling, voldelig nationalistisk kamp og krigsforbrydelser.

TAU bryster sig af at have nære bånd til militæret og af at bidrage aktivt til at bevare Israels militære overlegenhed i regionen, lyder det i rapporten med henvisning til tidsskriftet Tel Aviv University Review (se link sidst i artiklen, red.)

»Angrebet på Gaza-striben sidste år var det, der for mange fik bægeret til at flyde over. Det var på alle måder terrorisme mod en besat befolkning, som Tel Aviv Universitet var meget aktivt involveret i,« siger Adam Qwist fra Palæstina Fredsvagter, foreningen bag demonstrationen ved KU i november.

Støtten fra USA’s og Europas regeringer er det eneste, der opretholder Israels militær og økonomi, mener han, og derfor har studerende på KU et enormt medansvar for den israelske okkupation, hvad enten de vil det eller ej.

»Indirekte er de med til støtte en nådesløs besættelse, og KU er med til at styrke det israelske brand, som skygger for de seneste 60 års langsomme etniske udrensning i Palæstina,« siger Adam Qwist, der selv studerer Arabisk på KU.

Strategisk institutleder

I 2007 – efter Libanon-krigen (2006), før Israels angreb på Gaza for omtrent et år siden – mødtes officerer fra den israelske hær med forskere fra vå-benindustrien til en workshop arrangeret af en afdeling af Tel Aviv Universitet. Målet var at udvikle en strategi, der kunne sætte Libanon »20 år tilbage i tiden ved at ramme landets vigtigste infrastruktur,« som man formulerede det.

Ifølge SOAS-rapporten har Institut for Nationale Sikkerhedsstudier (INSS) ved TAU været central i udtænkningen af doktriner, der lægger direkte op til krigsforbrydelser.

Eksempelvis i et cirkulære fra oktober 2008 – to måneder før angrebet på Gaza – hvor en institutleder, Gabriel Siboni, anbefaler, at Israel handler »øjeblikkeligt, beslutsomt og med en styrke, der er uforholdsmæssigt større end fjendens handlinger og den trussel, den udgør.«

Ekspert: Ude af proportioner

Ifølge Siboni er det vigtigere at påføre voldsom skade, som det vil være tidskrævende og dyrt for fjenden at udbedre, end det er, at sigte specifikt efter militære mål. En af de værste krigsforbrydelser er ifølge SOAS-forskerne netop at undlade at skelne mellem militært og civilt i krigshandlinger.

»En investering i TAU er en investering i undertrykkelse og krigsforbrydelser,« konkluderer de.

Men den konklusion er blæst helt ud af proportioner, mener Jakob Feldt, lektor ved Roskilde Universitet (RUC) og forsker i jødisk historie og Israel-Palæstina konflikten.

»Tel Aviv Universitet har ikke en tættere forbindelse til hæren end alle mulige andre sektorer i det israelske samfund har,« siger han.

»Det er rigtigt nok, at en meget vigtig del af israelsk forskning er koncentreret om militær teknologi: dataforskning; teknologisk og naturvidenskabelig forskning; og også på den humanistiske side, hvor historikere og antropologer samarbejder med militæret. Men der er jo også forskere fra KU, der samarbejder med Politiets Efterretningstjeneste og med militæret om at uddanne soldater, der skal til Afghanistan,« understreger Jakob Feldt.

Planlægger ikke at slå ihjel

Jakob Feldt ser derfor ingen lige linje fra en udvekslingsaftale på KU til bombninger af Gaza.

»Jeg mener slet ikke, at KU ved at have en bilateral samarbejdsaftale med Tel Aviv støtter Israels militære handlinger i de palæstinensiske områder.«

»Man kan ikke selv styre, hvordan viden spredes i samfundet, og det er jo ikke sådan, at israelske forskere sidder og udtænker styresystemer, der skal slå nogle palæstinensere ihjel,« siger Jakob Feldt, som mener, at fortalerne for en akademisk boykot laver »et moralsk fejlskud.«

Boykotten uden ende

»Hvis man skal boykotte Tel Aviv Universitet for at samarbejde med staten, hvor skal det så ende? Det er jo kun rige universiteter som Oxford og Harvard, der har tilstrækkelige midler til at holde sig fri af staten.«

Ifølge Feldt siger universitetets militære engagement mere om det israelske samfund, hvor militæret spiller en kæmpe rolle med at generere økonomisk aktivitet, arbejdspladser og forskning, end det siger om universitetet i sig selv.

»I øvrigt er de israelske universiteter af europæisk og nordamerikansk standard, hvad angår fri forskning. De kan slet ikke sammenlignes med øvrige mellemøstlige universiteter,« mener han.

Boykot er et slag i luften

Én ting er, om en akademisk boykot er moralsk rigtig eller forkert. Noget helt andet er, om den vil være effektiv.
Og det tvivler Peter Viggo Jakobsen, som forsker i tvangsdiplomati ved Institut for Statskundskab på KU, stærkt på, at den vil i dette tilfælde.

»En akademisk boykot ville være næsten dømt til at mislykkes, fordi konflikten mellem Israel og Palæstina er så polariseret. Jeg har svært ved at forestille mig, at den ville få bred opbakning, og det kræver en boykot for at have nogen effekt,« siger han.

Og selv hvis KU i hypotetisk fald besluttede sig for at bryde samarbejdet med Tel Aviv, ville det blot være et slag i luften, mener Peter Viggo Jakobsen. Især fordi en boykot er mest effektiv, hvis den rammer ofret på pengepungen.

»De, der bakkede op, ville sikkert have det godt med sig selv, men Danmark er for småt til at rykke ved noget alene.« Den eneste magt, der er i stand til at lave en effektiv boykot mod Israel, mener han, er USA. Så en akademisk boykot, hvor de amerikanske eliteuniversiteter var med, ville måske gøre en forskel.

Kriterier for boykot

Ifølge Peter Viggo Jakobsen skal en række kriterier opfyldes, før det internationale samfund vil gå sammen i en boykot mod et land.

Det afhænger af situationen, men normalt kræver det, at de fem permanente medlemmer af FN’s Sikkerhedsråd ikke har modstridende interesser i landet. Og derudover skal det pågældende lands forseelser stride mod alment accepterede normer.

»Det kunne være grov terrorisme mod civile eller en decideret annektering af et andet land, som vel at mærke ikke udføres af Kina, USA eller af en af deres klienter,« siger Peter Viggo Jakobsen.

Udfører Israel terror?

Så er det straks mere diffust og svært med brud på menneskerettighederne, mener han. Derfor var det også svært at organisere en samlet indgriben i konflikterne i Darfur og Kosovo.

Men Adam Qwist fra Palæstina Fredsvagter mener, at der faktisk er tale om israelsk terror mod palæstinenserne. Under bombardementet af Gaza var det ikke militære bygninger, men civil infrastruktur, der blev bombet, understreger han. Ligesom et stort moderne universitet i Gaza by blev sønderbombet.

»Det var komplet unødvendigt, og målet var udelukkende at demoralisere og ydmyge palæstinenserne i Gaza-striben,« mener han.

Praktiserer Israel apartheid?

En egentlig blokade af Israel er nok urealistisk, indrømmer Adam Qwist. Men mindre kan også gøre det.

»En boykot skal primært skade Israels brand og rokke ved myten om, at Israel er det eneste demokrati i Mellemøsten. Det kan godt være, at det er et demokrati for jøderne, men det er det ikke for de ikke-jødiske statsborgere,« siger han og peger på, at en akademisk boykot virkede, da den var en del af en bredere handels- og kulturel blokade mod det sydafrikanske apartheidregime.

Men der er flere ting i vejen med dén historiske analogi, mener kritikerne.

»Der var bred international støtte til en boykot af Sydafrika, som i øvrigt blev iværksat efter opfordring fra ANC (Nelson Mandelas parti i Sydafrika, red.), mens der i Israel slet ikke er den samme enighed om, hvem der er den onde,« siger Peter Viggo Jakobsen.

Universiteterne er tankens fristed

Og selv hvis man har valgt side i konflikten, er universiteterne ikke det bedste sted at boykotte, mener Jakob Feldt fra RUC:

»Hvis man er af den observans, at man skal presse Israel til at behandle palæstinenserne bedre og anlægge en mere fredsorienteret tilgang til konflikten, så er universiteterne stadig den største base for fri forskning og samfundskritisk tænkning i Israel, og det er her, akademikerne sidder og bidrager til den offentlige debat.«

Heller ikke på et mere principielt plan er sammenligningen i orden, mener Feldt:

»Der er da aspekter, hvor man kan sammenligne forholdene i Israel med apartheidlignende forhold, men der er så mange lokale, kontekstuelle forhold, der er forskellige, at sammenligningen ikke holder.«

»Helt overordnet, så var apartheid bygget på en raceforestilling, og det er zionismen altså ikke, den er primært baseret på en europæisk demokratiforestilling.«

Apartheid er blot et fattigt ord

I Norge vil Peder Martin Lysestøl gerne lave analogier. Lysestøl er lektor i Socialøkonomi på NTNU i Trondheim, og han var blandt initiativtagerne til underskriftindsamlingen, der førte til en bestyrelsesafstemning om boykot. Han mener »så absolut,« at den israelske stat bygger på raceforestillinger.

»Israel er en jødisk stat, hvis lovgivning tilgodeser dem, der er af jødisk blod,« siger han.

»Jeg mener faktisk, at Israel er væsentlig værre end Sydafrika under apartheid. Sydafrika besatte ikke nabostater, og selv om de sorte var isoleret i bantustans, er halvdelen af palæstinenserne tvunget til at bo uden for deres hjemland. I den forstand har palæstinenserne mindre frihed end de sorte under apartheid.«

Det er Adam Qwist fra Palæstina Fredsvagter enig i:

»Det er en anden kontekst end i Sydafrika, men der sker en klar bantustanisering i Israel, og ’apartheid’ er slet ikke et stærkt nok ord.

KU i problematiske samarbejder

Nu er det jo ikke ligefrem fordi Israel er et enkelt stykke ukrudt blandt en buket af blomstrende demokratier i Mellemøsten. KU har en kæmpe satsning i det Danske Institut i Damaskus, Syrien, et land, hvis demokratiske sans mildt sagt er diskutabel. Skal Syrien også boykottes?

»Det har jeg svært ved at udtale mig om, for jeg ved først og fremmest noget om Israel, men i princippet ja,« siger Adam Qwist.

»Det er svært, for KU samarbejder også med Kina, som også udøver besættelse. Men det vi kritiserer, er den formelle samarbejdsaftale mellem KU og Tel Aviv. Vi vil ikke forhindre studerende i at rejse til Israel.«

KU: Ingen udsigt til boykot

På Københavns Universitet har man ikke haft særlige etiske reservationer, da man for mange år siden indledte samarbejdet med Tel Aviv, men man har været opmærksom på »nødvendigheden af en bred dialog,« siger John E. Andersen, chef for Det Internationale Kontor.

Derfor oprettede man samtidig en aftale med Bir Zeit Universitetet i Ramallah på Vestbredden. Den er siden udløbet og er ikke blevet fornyet, men kun fordi der ikke var interesse for at bevare den fra nogen af siderne, siger John E. Andersen.

Han understreger, at KU samarbejder med universiteter i Amman, Jordan og i Damaskus, Syrien. Og blandt andet på grund af KU’s brede tilstedeværelse i regionen mener han ikke, at man legitimerer menneskerettighedsovertrædelser ved sit samarbejde med TAU.

»Vi gør lige præcis det modsatte. Vi skaber viden og øger horisonter ved at holde en dialog åben. Vi har en aftale med et universitet, ikke med en regering,« siger han, og han vil ikke opstille specifikke kriterier for, hvornår KU ville indlede sig på en boykot af et universitet. Men så længe universitetet ligger i et land, som Danmark anerkender, skal der ske noget helt ekstraordinært, før en boykot kommer på tale, siger han.

Reaktioner i Israel

Selv om bestyrelsen på Norges Teknisk-Videnskabelige Universitet i Trondheim slet ikke var tæt på at stemme ja til en boykot af Israel, mener Peder Martin Lysestøl, at kampagnen båret frugt.

»Vi har fået meget opmærksomhed i Norge, og stemningen er vældig kritisk over for Israel. Der er mange, der går ind for en akademisk boykot, selv om der ikke er flertal.«

Sagen har også vakt stærke reaktioner i Israel, og det kan også have en effekt, mener han. Det er Peter Viggo Jakobsen enig i.

»Det kan helt sikkert betyde noget for et lands selvforståelse, hvis ingen udlændinge ville studere på dets bedste universitet,« siger han.

John E. Andersen siger, at man på KU har fulgt med i debatten i Norge, men ikke har ment, at det var noget, der skulle tages op på øverste ledelsesplan i København.

Imens har Palæstina Freds-vagter taget de første formelle skridt mod at påvirke KU’s ledelse, og har arrangeret et møde med Studenterrådet, der har repræsentanter i universitetsbestyrelsen.

Find rapporten fra SOAS her.

Læs det relevante Tel Aviv University Review her.

ser@adm.ku.dk

8 kommentarer

Skriv en kommentar

11/02-10 kl. 14:59 Danny Vain-Nielsen:

Problemet er, at artiklen allerede tidligt konkludere, at Israel begik "krigsforbrydelser" under krigen. Dette modsvares ikke i artiklen ej heller af Jakob Feldt. (Desuden ikke ham jeg kaldte israelhader) Ikke nogen detaljeret redegørelse for hvad Israels syn på sagen er, efter vi har hørt Adam Qvist komme med en række udokumenterede påstande. Det er ellers her den mest interessante diskussion er, da det er det der skiller befolkningen på midten. Hvor vi nok har halvdelen mod halvdelen. (eller måske 60/40 i Israels favør)
Men der diskuteres blot, om disse antagede krigsforbrydelser bør føre til en boykot af Israel. Og det er her vinklen bliver skæv. For hvis over halvdelen af DKs befolkning går ind for Israels invasion, så må det i hvert fald udelukkes, at disse folk ønsker en boykot. Så hele artiklens diskussion bliver en ren intern venstrefløjspolitisk diskussion mellem 10% af befolkningen mod 30%, om hvor meget Israel skal straffes. Mens resten af befolkningen overvejende overhoved ikke synes de skal bebrejdes. Politisk set foregår diskussionen mellem Enhedslisten-De Radikale mod SF-Socialdemokratiet, hvor du som journalist vælger at ligge dig imellem, hvor størsteparten af citaterne dog stammer fra den ekstreme fløj. Det er ganske glimrende på modkraft.dk, men ikke på statsfinansierede uniavisen, som en email der tikker ind på min punkt.ku-indbakke.

19/02-10 kl. 16:07 Sune Engel Rasmussen:

Svar til Danny Vain-Nielsen

Det er muligt, at halvdelen af den danske befolkning (hvilken undersøgelse?) støttede Israels invasion af Gaza, men det er irrelevant i denne sammenhæng. Det er også irrelevant, hvilke danske partier, der støtter hvilken mellemøstpolitik, og artiklen er ikke skrevet for at skrive mig ind på nogen fløj i den debat.

Hvorvidt Israel begik krigsforbrydelser under angrebet på Gaza i 2008-9 er en anden sag, som hverken kan eller bør vurderes af opinionsundersøgelser. Og her konkluderer blandt andre FN og Amnesty International, at der under Gaza-krigen blev begået krigsforbrydelser af BÅDE Israel, Hamas og andre væbnede palæstinensiske grupper. FN og Amnesty kan næppe siges at repræsentere et yderligt segment på venstrefløjen.

http://www2.ohchr.org/english/bodies/hrcouncil/specialsession/9/FactFind...

http://www.amnesty.org.uk/news_details.asp?NewsID=18294

Hvad en "statsfinansieret uniavis" skal bringe af artikler (og hvad der udgør god journalistik i øvrigt) er en længere, fortløbende diskussion. Send mig en mail, så vil jeg gerne diskutere det med dig.

Mvh
Sune

10/02-10 kl. 20:58 Marit Kristiansen:

Jeg er enig med Tobias. Jeg synes også det er en god artikel, der viser sagen fra flere sider.
Jeg har et par kommentarer til de øvrige deltageres kommentarer.
Til Danny Vain-Nielsen:
Jeg kender ikke den meningsmåling du henviser til om at 61 % af danskerne støttede Israels invasion af Gaza, men den viser måske også bare at avisernes fremstilling af konflikten mellem Israel og Palæstina generelt er ensidig fremstillet til fordel for Israel. Jeg kan ikke forstå hvordan man kan forsvare at Gaza blev bombet sønder og sammen med mange uskyldige menneskers død samt ødelæggelse af bl.a. FN-bygninger og dansk-støttede byggerier.
Til Jakob Egholm Feldt:
Til information kan jeg fortælle at en international ekspert-gruppe, nedsat af det sydafrikanske humanitære forskningsråd (HSRC), har lavet en rapport: ”Occupation, Colonialism, Apartheid”. I denne konkluderer eksperterne at Israel praktiserer apartheid for det første på grund af diskriminationen der privilegerer jøder over ikke-jøder; for det andet fordi palæstinenserne er henvist til tætbefolkede reservater klemt mellem jødiske bosættelserne og bosætterveje og for det tredje fordi Israel begrænser palæstinensernes ytringsfrihed og forsamlingsfrihed.
Til Lisa Møller:
Jeg vil ikke forsvare selvmordsbomberne i Israel eller Palæstinensernes beskydning af civilbefolkningen i Israel for det mener jeg ikke kan forsvares. Med hensyn til at vende den anden kind til så tror jeg selvmordsbombere kan være tegn på afmagt og at nogle af palæstinenserne er trætte af at vende den anden kind til efter over 40 år israelsk besættelse. Der er lavet en rapport i FN regi af 4 FN-udvalgte personer og under ledelse af den sydafrikanske dommer Richard Goldstone, der fortæller at under det israelske angreb på Gaza-striben i december 2009 blev ca. 1400 palæstinensere dræbt, mens 9 israelere blev dræbt i sammen periode som følge af palæstinensisk angreb.
Vedrørende din kommentar om at ” israelerne sender flyvere afsted med flyers i god tid hvor der står lige præcis hvad der vil blive bombet og hvornår det vil ske (på arabisk mf. sprog) og at folk ikke skal være i nærheden. Hvornår er det sidst set i en krig?” til så kan man i samme rapport læse at det var så som så med troværdigheden af advarslerne: ”Troværdigheden af instrukser om at bevæge sig ind i bycentre svækkedes også af den kendsgerning, at bycentrene også var genstand for intense angreb, mens luftangrebene stod på”. Prøv at læse rapporten fra Goldstone. Det er deprimerende læsning.
Det er måske også lidt overdrevet at slutte af med at konkludere at vi (Danmark) er det næste mål (for palæstinensernes angreb? – går jeg ud fra du mener?)

02/02-10 kl. 15:37 Tobias:

Jeg er nu ikke enig med den meget subjektive kritik der bliver rejst i de øvrige kommentare.

Jeg synes det er en god, relevant og aktuelt artikel, der balancere emnet i god journalistisk stil.

02/02-10 kl. 00:12 Danny Vain-Nielsen:

Sune Engel Rasmussens journalistiske tilgang til sagen er så skæv, som en christianit der lige har snuppet en pind. For at FORSVARE propalæstinenseren Adam Qvists påstand mod Israel nævnes i den forbindelse Jakob Feldt. Ja for at FORSVARE.
Alle der har sat sig en anelse ind i konflikten ved, at Jakob Feldt har prædiket voldsomt mod Israel og er af den opfattelse, at Israel bærer skylden.
Adam Qvist er desuden samme person, som har været anholdt i Israel for ulovligt at trænge ind i israelsk farevand.
Det svarer til at lade Asma Abdol Hamid forsvare svinekød mod Hizb-ut-tahrir.
På den måde kan artiklen automatisk konkludere, at også Israels advokater er enig i, at der blev begået "krigsforbrydelser". Det er simpelthen amatøragtigt, pinligt og usagligt.
Desuden bliver den norske lektor Peder Martin Lysestøl citeret uden at det nævnes, at han har været formand for den socialistiske bevægelse (svarer til enhedslisten) og stadigvæk er aktiv på den yderste venstrefløj i Norge.
Den ene venstrefløjsperson efter den anden israelhader bliver citeret i artiklen, uden der reelt kommer en diskussion, som den studerende kan forholde sig til.
Det er ganske enkelt sindsygt, at man som jurastuderende fra KU skal blive anbefalet at læse sådan en gang usagligt vrøvl, i stedet for at der bliver fokuseret på at adskillige danske udvekslingsstuderende, der kommer tilbage fra Israel, oplever niveauet på disse universiteter som langt højere end KU.
Meningsmålinger der blev lavet under krigen i Gaza viste at 61% af danskerne støttede Israels invasion af Gaza.
Hvorfor i alverden skal vi studerende læse sådan en artikel? Hvad er hensigten? Journalisten burde overveje om artiklen ikke hørte hjemme på modkraft.dk eller arbejderen.dk.

02/02-10 kl. 21:31 Sune Engel Rasmussen:

Kære Danny Vain Nielsen

Tre svar på tiltale:

Jeg skal ikke vurdere, om Jakob Egholm Feldt er 'israelhader' eller prædiker voldsomt mod Israel, men ingen af delene er hans funktion i denne artikel. Han er blot blevet bedt om at vurdere, hvor afgørende forbindelserne mellem den israelske hær og TAU er for Israels politik over for palæstinenserne. Du placerer ham på en bestemt (stærkt Israel-kritisk) fløj blandt Mellemøst-forskere, og alligevel tager han utvetydigt (i både artikel og i kommentar til artiklen) afstand fra en boykot. Det må da være interessant læsning for modstandere af en boykot? Du kunne vælge at læse hans udtalelser som en kritik af Adam Qwist - hvilket det jo eksplicit er.

Jeg finder det ikke relevant for artiklen, hvilken politisk fløj Peder Martin Lysestøl befinder sig på i Norge. Om han er kommunist eller neoliberal gør ham vel (nødvendigvis!) hverken mere eller mindre usaglig.

Og sidst, det er rigtigt, at TAU har ry for at have et højt fagligt niveau - hvilket Jakob E. Feldt i øvrigt nævner i artiklen - men det er heller ikke relevant for en diskussion om akademisk boykot, der oftest vil være etisk og moralsk begrundet.

Bedste hilsner, Sune

29/01-10 kl. 11:50 Jakob Egholm Feldt:

Peder Martin Lysestøl og Adam Qwist burde overveje rækkevidden af deres påstande om, at Israel er værre end Sydafrika, værre end apartheid. Det er ikke kun useriøst og uigennemtænkt - det fremstår som propaganda, og det tjener slet ikke den ellers noble sag at hjælpe mennesker i nød.

28/01-10 kl. 23:12 Lisa Møller:

Jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte. Måske med at jeg er ikke jødisk og ikke specielt pro eller con, men hør nu her. I ÅREVIS har der fløjet raketer fra Gaza mod civile mål i Israel! Børnehaver, vuggestuer, gågader, lejlighedskomplekser. Hvad hvis Sverige år efter år dag for dag fyrede raketer mod civile mål i Danmark? Ville vi ikke handle på et eller andet tidspunkt, ville det aldrig blive nok at skulle have 10-60 sekunder for at komme ned i sit beskyttelsesrum på strandvejen fordi svenskerne nu fyrede igen. Og hvis ens barn er i daginstitution at skulle bekymre sig om der nu faldt en Qasam på legepladsen, og være syg af bekymring om ens 4 årig nu kan løbe hurtigt nok når alarmen går? Hvad for et liv ville det ikke være? Jeg tror hele Danmark nok ville bakke op om svare igen på tiltale, ihvertfald efter at have det sådan år efter år og have vendt den anden kind til SÅ længe!
Derefter når angrebet så sættes ind, ja så sender israelerne flyvere afsted med flyers i god tid hvor der står lige præcis hvad der vil blive bombet og hvornår det vil ske (på arabisk mf. sprog) og at folk ikke skal være i nærheden. Hvornår er det sidst set i en krig? Udover det så lever der ca. 2 mio. arabere i Israel, som har stemmeret. I knesset (deres folketing) sidder folkevalgte arabere og taler deres sag. Jeg kan blive og ved, men jeg tror jeg vil stoppe for nu. Jeg vil bare lige nævne det umenneskelige i de utallige selvmordsbomber. Tænk at sende dit barn til skole og få et opkald om at dit barn er sprængt i tusind stykker i skolebussen på vej til skole.. hvis det ikke er et brud på menneskerettigheder/krigsforbrydelser eller hvad f. det kan kaldes så ved jeg ikke hvad. Vi er så forblændede af politiks korrekthed og så fejlinformerde og så trend-følgende at det gør mig ondt i hjertet! Hvornår dikerer moden mon igen at vi skal "holde med" Israel undrer jeg? DANMARK VÅGN OP! KOM NU! VÅGN OP! Vi er det næste mål.

Tag del i debatten - fuldt navn, tak. Læs vores debatregler her.
Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.
24/05-12 kl. 10:55 Politik

17 nye ledige akademikere hver dag

KORT NYT TORSDAG - 17 nye ledige akademikere hver dag - Ti gode uddannelsesprojekter på KU fik 1,5 mio. kroner - Paradigmeskift: Fondsekspert i klemme - Overlevelsesguide: Opfør dig som en spion og få en bedre studietid.

John Renner_stort
24/05-12 kl. 09:46 Politik

KU skal være multikulti

NY DEKAN - John Renner Hansen, ny naturvidenskabelig dekan, minder om, at politikernes begejstring for naturvidenskab hurtigt kan drive over. Derfor er det en styrke for KU at bestå af mange faglige kulturer.

24/05-12 kl. 08:40 Campus

Hotmail lukker for KU's mails

FARLIG SPAM - It-kriminelle har franarret fire KU-medarbejdere adgang til mailkonti. Nu vil store hjemmesider som Hotmail ikke modtage mails fra universitetets servere. Det giver universitetet problemer med at kommunikere til studerende.

Stormfulde højder
24/05-12 kl. 07:42 Kultur

En æstetisk og sanselig filmoplevelse

FILMSAMTALE - »Det er interessant, hvordan filmen er meget tro mod historien – dens brutalitet og tone – og samtidig moderniserer mange ting, som for eksempel sproget,« siger lektor i Engelsk Dorrit Einersen om filmen Wuthering Heights.

23/05-12 kl. 11:00 Politik

Forskere afslører malaria-parasittens gener

KORT NYT ONSDAG - Forskere fra KU med til at afsløre malaria-parasittens dødbringende gener - Danmarks Grundforskningsfonds årsrapport ude nu - KU-forsker går i rette med klimaløgnen fra København - DBL's årsrapport om forskning i sundhed og udviklingsbistand er udkommet - Regeringens oplæg til trepartsaftale får stryg.

Arbejdsglæde
22/05-12 kl. 10:10 Politik

Få KU-administratorer er ulykkelige i deres job

KORT NYT TIRSDAG - Kun få KU-administratorer er ulykkelige i deres job -Sådan vil Morten Østergaard spare 2,5 mia. på SU'en - Ordblinde føler sig oversete i uddannelsessystemet - Økonomisk Institut: Undervisningen er skam kritisk.


Nyhedsbrev

Universitetsavisen er University Post i maj måned

SPROGSKIFTE - Maj måneds udgave af KU's trykte avis udkommer på engelsk. Indholdet tematiserer tidens store problemer for Europas studerende.

Etisk Råd vil diskutere, om vi skal have 'dopingfrie studier', fordi studerende bl.a. får betablokkere før eksamen. Din mening?

Vind iPad i Uniavisens citatstorm 2012

FACEBOOK - Citater er kontekstuelle, og 'I have a dream' ville ikke give mening for masserne, hvis det var Torben fra Faxe Ladeplads, der snakkede i søvne. Dét er tanken bag Uniavisens virale citatstorm - og du skal være med.


Kontakt redaktionen

Skriv en e-mail til os: uni-avis@adm.ku.dk
Eller ring til redaktionen på +45 35 32 28 98
(Telefontid mandag - torsdag kl.9.00 - 16.00)
Universitetsavisens redaktion
Universitetsavisens debatregler
Annoncering på tryk og på nettet

University of Copenhagen
Nørregade 10
1165 Copenhagen K
Denmark
Tel. +45 35 32 28 98

Copyright 2009 © Universitetsavisen.ku.dk