Udland

KU indgår forlig: Endelig regning for Qatar-skandale er 9 millioner

UDGRAVNING - Københavns Universitet har siden 2015 haft et udestående på 24 millioner kroner for et afbrudt arkæologisk projekt i oliestaten Qatar. Nu er det lykkedes for universitetet at indgå forlig og hente 15 millioner hjem. Det ansvarlige institut dækker tre millioner kroner af de resterende tabte penge og undgår dermed en 'ødelæggende' regning.

Qatar-skandalen kommer til at koste KU ni millioner kroner efter forliget.

Regningen bliver delt i tre, så Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier, der stod for udgravninger og forskning i Qatar, betaler tre millioner, Det Humanistiske Fakultet betaler tre millioner, og fælleskassen på Københavns Universitet (KU) dækker de sidste tre.

Det oplyser fakultetsdirektør på Det Humanistiske Fakultet Kristian Boye Petersen, som har haft til opgave at forsøge at kradse KU’s penge hjem.

Qatar betalte ikke regninger fra KU

Sagens baggrund er, at KU i perioden 2009-2014 stod for omfattende arkæologiske udgravninger i Qatar af den tilsandede by Al Zubarah – et område, der i 2013 blev erklæret verdensarv af UNESCO. Forskningsmæssigt en kæmpe fjer i hatten til Københavns Universitet.

Hensigten var, at arbejdet skulle være fortsat i 10 år, men i begyndelsen af 2015 afbrød KU projektet i utide, fordi universitetets partnere i Qatar havde forsømt at betale regninger for 24 millioner kroner.

Efterfølgende kom det frem, at KU i en længere periode ikke havde sikret sig med kontrakter på det arbejde, universitetets folk havde udført – en sag, Uniavisen har dækket.

Ingen yderligere økonomisk udredning

Forliget med ledelsen for Qatar Museum Authority er et resultat af en del benarbejde fra ledelsen på Det Humanistiske Fakultet.

»Jeg blev ved med at tale med dem,« siger fakultetsdirektør Kristian Boye Petersen. »Sidst vi var dernede i juli måned, var der et tilbud på knapt seks millioner kroner.«

Kristian Boye Petersen siger, at Københavns Universitet med forliget, hvor Qatar betaler 15 millioner kroner, lukker for videre udredning af økonomien i Al Zubarah-udgravningen.

Ifølge Kristian Boye Petersen skyldtes KU’s økonomiske hovedpine i forbindelse med Al Zubarah »et markant skift i forvaltningspraksis i Qatar i 2014.«

»Projektet bliver klemt af en ny økonomisk virkelighed i Qatar. Hvor det tillidsbaserede forhold har kunnet fungere, er der i dag en ny ledelse med en anden dagsorden for museets økonomi i golfstaten. De er gået fra en uformel aftalekultur til en anden forvaltningspraksis, hvor de ikke fuldt ud har anerkendt de tidligere uformelle aftaler, og i den transformation har vi som fakultet mistet dækning for en del af vores udgifter,« siger Kristian Boye Petersen ifølge en pressemeddelelse om forliget mellem KU og Qatar.

Institut ville være blevet ødelagt af regningen

Det har længe været usikkert, hvordan tabet på Qatar-projektet skulle dækkes. Reelt kunne Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier (ToRS) have hængt på en regning på 24 millioner kroner alene, men ledelsen og medarbejderne slap med skrækken.

»En total dækning af et tab på 24 millioner kroner ville være temmelig ødelæggende for instituttet,« siger Kristian Boye Petersen.

Han har ‘ingen kommentarer’ til spørgsmålet om, hvorvidt Al Zubarah-sagen får konsekvenser for institutleder på ToRS Ingolf Thuesen.

Hvis KU i fremtiden indgår aftaler om at grave i Qatar, vil universitetet bede om »penge up front,« siger Kristian Boye Petersen.

chz@adm.ku.dk