Udland

Hovedmistænkt for Jonas-mordet sporet til Somalia

KNIVDRAB – Ekstra Bladet har angiveligt fundet Omar Hassan Sheik Muse i Somalia. Han er sigtet for at have dræbt jurastuderende Jonas Thomsen Sekyere i Kødbyen i november 2012.

Københavns Universitet var i chok, da den 21-årige jurastuderende Jonas Thomsen Sekyere blev dræbt med et knivstik i hjertet under en bytur den 17. november 2012.

Siden har politiet uden held ledt efter den hovedmistænkte, Omar Hassan Sheik Muse, men nu har avisen Ekstra Bladet angiveligt fundet ham i Østafrika.

Han opholder sig delvis i millionbyen Hargeisa i Somaliland, der har løsrevet sig fra Somalia, men ikke er internationalt anerkendt som selvstændig stat, og delvis i Etiopiens hovedstad Addis Ababa.

Vil ikke snakke

Ekstra Bladets journalist Miki Mistrati fik dog aldrig Omar Hassan Sheik Muse i tale, men han ved, hvor han befinder sig, og hvad han laver til daglig, forlyder det.

Familiemedlemmer bekræfter også, at den mistænkte befinder sig i området, og ifølge en slægtning har Omar Muse fortalt om begivenhederne, der førte til drabet på Jonas Thomsen Sekyere, at »han havde drukket, og der var sket en fejl. Personen var død, efter han havde skadet ham.«

SE OGSÅ: Ekstra Bladets dokumentar om forsøget på at finde Omar Muse.

Ved hvor han er

Ifølge Jens Møller, chef for Københavns Politis afdeling for personfarlig kriminalitet, er der intet nyt i Ekstra Bladets oplysninger.

»Vi siden maj måned har haft en viden om, hvilket land Omar Muse befinder sig i, og vi har siden maj været i dialog med det land,« siger han til TV2News.

SE OGSÅ: TV2-interviewet med Jens Møller.

Politiinspektøren vil dog ikke afsløre, hvilket land det drejer sig om, da han mener, at det i værste fald kan skade muligheden for at pågribe hovedmistænkte.

»Hvis man som gerningsmand er flygtet til et andet land og erfarer, at dem, der leder efter en, vil gøre noget ved det, så vil man nok skifte bopæl i løbet af en halv time,« siger han til Politiken.

Vanskeligt samarbejde

Jens Møller siger, at det er vanskeligt at samarbejde om en udlevering med det land, som Omar Muse angiveligt befinder sig i.

»Det er en svær proces. Det er sådan, at når vi har politisamarbejde, så er det relativt nemt i Skandinavien, det er også nemt inden for Schengen og Europol-landene, og så begynder det at blive vanskeligere, når vi kommer længere og længere væk,« siger Jens Møller til TV2.

Politiet kan heller ikke – som Ekstra Bladets reporter – tage ned og begynde at efterforske sagen.

»Som politimyndighed er vi nødt til at rejse ind i lande i dialog med de respektive landes myndigheder, for vi kan ikke bare tage ned og afhøre. Det er simpelthen forbudt for os,« siger han.

Ifølge Jens Møller kan det kræve en konkret adresse, hvor mistænkte opholder sig, at vedkommende begår ny kriminalitet, eller at han forsøger at rejse til et andet land, før myndighederne kan pågribe ham.

clba@adm.ku.dk