Udland

Forfulgt af De Sorte Ørne

Dødspatruljer jager aktive studerende på Colombias universiteter. Støtte fra Danmark kan gøre en forskel

STUDENTERPOLITIK

To lejemordere ventede i mørket uden for Julian Hurtados opgang i Colombias tredjestørste by, Cali. Da den 30-årige leder af Studenterrådet på byens universitet dukkede op, skød de ham to gange i hovedet og kørte væk i en taxa.
Attentatet fandt sted i oktober sidste år og er det seneste i en række mord på universitetsstuderende der har protesteret mod korruption og privatiseringer. Bag angrebene står paramilitære grupper kendt under navnet De Sorte Ørne.

Med livet som indsats
Den jurastuderende Diego Marín er en af dem der har haft volden tættest inde på livet. Han er medlem af ledelsen i de colombianske universitetsstuderendes fællesråd, ACEU, og har netop besøgt Københavns Universitet.
»Otte aktive medlemmer af ACEU er blevet myrdet siden 2005, heraf er tre blevet skudt ned af politiet,« fortæller Diego mens han skutter sig i det kølige danske forår. Ifølge studenterorganisationen er de studerende kommet i skudlinjen på grund af deres indædte modstand mod regeringens planer om at privatisere de offentlige universiteter.
Privatiseringerne er en god forretning for flere top-politikere der i forvejen ejer private læreanstalter. Derfor ser Diego en direkte forbindelse mellem de studerendes protester og mordene begået af politi og paramilitære grupper.
»Det er modsvaret til vores kampagne for at forsvare de studerendes ret til fri offentlig udannelse,« siger han.

Håber på dansk hjælp
Sammen med resten af ACEU’s ledelse har Diego mødtes ansigt til ansigt med Colombias indenrigsminister for at få sat en stopper for overgrebene. Men det eneste resultat har indtil videre været at de fleste i forhandlergruppen nu også er blevet truet på livet.
Derfor søger de colombianske studerende hjælp i udlandet. ACEU vil indbyde studerende fra hele Europa til at besøge en stribe colombianske universiteter til sommer. Idéen er at europæerne selv skal danne sig et indtryk af forholdene. Øget international opmærksomhed kan måske være med til at skabe pres på Colombias regering.
»Vi håber at de danske studerendes organisationer vil bakke os op. Reformerne på uddannelsesområdet i Colombia er ikke så forskellige fra hvad der er ved at ske i EU. Vi har en fælles modstander der hedder liberalisering af de videregående uddannelser. Forskellen er at i Colombia foregår denne proces under beskydning fra staten,« siger Diego Marín.

Fakta om ACEU

ACEU er Colombias største studenterorganisation. ACEU er tværpolitisk og organiserer både studerende fra højrefløjen og venstrefløjen. Blandt organisationens mærkesager er fri offentlig uddannelse og en politisk løsning på borgerkrigen i landet.

STUDENTERSOLIDARITET –
»Reformerne på uddannelsesområdet i Colombia er ikke så forskellige fra hvad der er ved at ske i EU. Vi har en fælles modstander der hedder liberalisering af de videregående uddannelser,« lød budskabet fra jurastuderende Diego Marín der puster ud under et besøg i Danmark

Køb en kandidatgrad

Er du for doven eller for dum til at bestå eksamen? Ikke noget problem i Colombia – hvis du bare har penge nok
MARKEDSLOGIK

På private universiteter i det sydamerikanske land Colombia er det muligt at købe sig til de gode karakterer og akademiske grader. Både undervisere og ledelse tager imod bestikkelse fra velbeslåede studerende der er bange for at dumpe.
»Sådan er det fordi de studerende bliver set som kunder. Markedets logik er at kunderne kan få hvad de har råd til at betale for,« siger Diego Marín, der er organisationssekretær i Colombias største studenterorganisation, ACEU.
24-årige Diego går selv på et statsejet universitet i hovedstaden Bogotá. På de offentlige universiteter er der langt færre problemer med korruption end på de private. Problemet er bare at der i fremtiden måske slet ikke vil eksistere offentlige universiteter i Colombia.

McUniversitet
En kommende frihandelsaftale med USA giver nemlig private firmaer helt nye muligheder på uddannelsesmarkedet. Det er stik imod ACEU’s princip om at uddannelse skal være fri og offentlig.
»De videregående uddannelser bliver McDonaldiseret. Store virksomheder er begyndt at oprette deres egne gymnasier og universiteter. Her bliver de studerende ikke uddannet, men kun oplært,« mener Diego.
Allerede i dag er en stor del af Colombias knap 100 private universiteter ejet af top-politikere eller internationale uddannelses-koncerner. Studenterbevægelsens aktive forsvar for den offentlige model er en torn i øjet på magtfulde kredse. Flere studenterledere er allerede blevet myrdet, og ACEU er dybt bekymret over udsigterne for det første semester i 2007.
»I de kommende måneder kommer der til at stå et afgørende opgør om privatiseringerne. Studenterbevægelsen står stærk på mange universiteter. Men vi er bekymrede for at det kan koste nye ofre,« siger Diego Marín.

Fakta om Columbia

Der findes omkring 125 universiteter i Colombia, heraf er 33 offentlige.

25 pct. af de studerende på videregående uddannelser går på private universiteter.

Der er i alt 1,1 mio. universitetsstuderende.

Otte studerende er blevet myrdet i forbindelse med protester mod korruption og privatisering